Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Om jag har uppfattat saken rätt så handlar det där om felaktigt underkända bilar om att BPS dator inte fått kontakt med bilens dator via OBDII-uttaget. Det står inget om eventuella felkoder som visar sig om data-kopplingen fungerar som den ska.
av J.F.S
Fred skrev:
Om mina AUM-koder dyker upp på besiktningsmannens display kommer han då veta att den inte har med avgasvärdet att göra? Jag ser framför mig hur han säger: "Jaha, här har vi en felkod. Den är en förkortning av Avgas Utsläpp Mätning. :lol: Underkänt! :mrgreen:
Standard OBDII läsare visar endast avgasrelaterade värden. Same shit som med Biltemas felkodsläsare. OM det nu är OBD-läsare de använder vilket jag gissar på. Det är dock just det, en gissning :)
av Lövet
J.F.S skrev: Bilprovningen har under 2009 successivt infört en ny förbättrad elektronisk miljökontroll på sina stationer. Kontrollen sker elektroniskt via ett inbyggt diagnossystem i bilen och har fungerat bra hittills, men nu har det visat sig att resultatet från fordonets diagnossystem varit ofullständigt i ett fåtal fall vilket medfört att dessa fordon har blivit felaktigt underkända. Bilprovningen återgår därför nu i dessa fall tillfälligt till den tidigare mätmetoden.
Misstänker att detta är anledningen till att min bil inte kollades överhuvudtaget.
av Fred
Samma för mig då jag besiktigade för ett par månader sen på samma station som du Andreas. Lite OT, men bor du i närheten av den stationen Andreas?
av Gelis
J.F.S skrev:Gelis, strunta i sensationspressen och läs pressmeddelandet på Bilprovningens hemsida. De har underkänt på felaktiga grunder men ändrat metoden.

[/i]
Njaäe, riktigt så enkelt verkar det inte var, Jobbkompisens svärfar var o besiktigade idag fick nerslag på felkod som inte hade med avgasvärden att göra, hamnade under bra att veta, infon han fick var att det ska vara fixat till nästa besiktning. Rätt eller fel så ser det ut som att besiktningsgubbarna tolkar detta lite som dom vill. Vilket ju inte är ovanligt annars heller.
av Lövet
Fred skrev:Samma för mig då jag besiktigade för ett par månader sen på samma station som du Andreas. Lite OT, men bor du i närheten av den stationen Andreas?
Jag bor i västra Stockholm men inte särskilt nära Rissne. Men den ligger bra till för mig.
av Fred
Ok, Andreas, då bor vi åt samma håll...åtminstone ett tag, är på G att flytta.

Tillbaka till topic! :D

Gelis, vet du, eller kan du ta reda på vad det var för felkod din jobbkompis svärfar hade? Nu när jag skrev det insåg jag orimligheten i frågan... :lol: Fast man vet ju aldrig! :wink:
Användarvisningsbild
av friedländer
Hej.

Hade en Audi innan jag bytte tillbaka till volvo igen,var och besiltade denna chippade audi,
(Han tyckte bilen gick bättre än org:163hk) :?: Berättade för mig att dom skulle kolla felkoder ,och då kunde dom se om
bilen var chippad.(syns tydligen på vissa modeller) :D

Mvh:FriedländeR
Användarvisningsbild
av flyvert
Fråga kolon:

Min lambasonds förvärmning gav upp och jag kände inte för att gynna min lokala originalverkstad med 2500 kr + monteringkostnad (1 timme = 1000+ ???) så jag köpte en ny på skruvat.se för 1600 och bytte själv på OK.

Motordiagnostiklampan slockande, men felkoden finns ju såklart kvar...

Vad gör bilbesiktningen åt detta?

Räcker det att visa upp kvittot från skruvat.se och faktumet att motorlampan inte längre lyser, eller?

/f
av Fred
Mycket bra fråga! Det verkar som om frågorna hopar sig runt detta ämne...har beslutsfattarna verkligen tänkt på allt det här? Skulle inte tro det... :roll:

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]