Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BalooWithTheCrew
Har fått liknande problem med min v70n -01 2.4t, 21000mil. Imorse när jag skulle köra frugan till jobbet så visades felmeddelandet inget oljetryck! Bilen har stått kallt hela helgen (-15) och har inte varit igång. Olja finns det och bytades för 1000mil sedan. Smått panikslagen så gick jag in och sökte hjälp här på forumet och blev inte muntrare av det.. :???: Provade nu 4 timmar senare att starta och då fick jag inget felmeddelande?! Varva försiktigt men inget mer felmeddelande. Tog en nätt provkörning men allt verkar ok igen. Några råd över vad jag ska göra nu??
Användarvisningsbild
av CarMan
BalooWithTheCrew skrev:Har fått liknande problem med min v70n -01 2.4t, 21000mil. Imorse när jag skulle köra frugan till jobbet så visades felmeddelandet inget oljetryck! Bilen har stått kallt hela helgen (-15) och har inte varit igång. Olja finns det och bytades för 1000mil sedan. Smått panikslagen så gick jag in och sökte hjälp här på forumet och blev inte muntrare av det.. :???: Provade nu 4 timmar senare att starta och då fick jag inget felmeddelande?! Varva försiktigt men inget mer felmeddelande. Tog en nätt provkörning men allt verkar ok igen. Några råd över vad jag ska göra nu??

Vad synd att du inte lästa vad jag skrivit i flera trådar om just detta !

oljetryckslampan slocknar när du har 0,3 bars oljetryck, men du bör ha 2 bar på tomgång & 4 bar med lite varv på motorn.
Du åkar för närvarande om kring med aldeles för lågt oljetryck, vilket är mycket skadligt för motorn (detta alltså trots att lampan inte lyser)

du ska inte starta motorn fören felet är avhjälpt (mät oljetrycket med extärn mätare & mät en längre tid med varv på motorn)
av vijoli
Lyssna noga till föregående talare. Dåligt oljetryck är inget att leka med. Kontrollera vevlagerspel innan det blir som för mig med två vevlagerhalvor på ena sidan i staken resultat slut stake, vevaxel mm. mm tur man är bilmeck svindyrt annars.
av roggama
hej igen !!Har nu hällt i omega 907 och bytt olja + filter men samma felmeddelande.en konstig sak bara att när man stänger av motorn och startar igen så har jag oljetryck igen :roll: funderar på att byta pumpen iaf men undrar om tråget bara sitter i bultarna som skruvas nedåt eller sitter det ngr från sidan ?
av baljbalj
CarMan skrev:Globalt sett så är det många som tror att oljetryckslampan är en oljenivå varningslampa. Så volvo har plockat bort denna komponent på nyare bilar (tror det är från 2006 & endast på volvo motorerna) Dessa bilar har då en oljenivå mätare istället.

Själv hade jag gärna haft båda 2 i bilarna, men det är säkert pengar som styr.
Så om bilen säger "låg oljenivå" menar den lågt oljetryck!? I så fall är dom tokiga på Volvo om bilen säger låg oljenivå och föraren kontrollerar att det finns olja enligt stickan är risken överhängande att han fortsätter i tron att det bara är en nivåsensor som inte funkar som den ska "det finns ju faktiskt olja och faller trycket säger bilen till".

Jag har en V70 -05 om den säger låg oljenivå menar den det eller inget oljetryck?

Någon som vet?
Användarvisningsbild
av CarMan
Låg oljenivå betyder låg oljenivå, varför krångla till det?
det finns ingen oljetrycksmätare, så bilen vet inte om det fins oljetryck eller ej, o kan då självklart heller inte varna för det.
Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:Låg oljenivå betyder låg oljenivå, varför krångla till det?
det finns ingen oljetrycksmätare, så bilen vet inte om det fins oljetryck eller ej, o kan då självklart heller inte varna för det.
Öh, stämmer det verkligen ? Jag har bestämt för mig att firmans MY-07 S60 2,5T har båda... varningslampa i den lilla displayen för tryck ihop med röd varningstriangel om trycket försvinner (möjligen textmeddelande också), gul varning och texmeddelande om nivån är låg.

/Thomas
av baljbalj
Åfan, ingen oljetrycksmätare det var modigt av dom. Man kan ju tänka sig att trycket faller utan att nivån är låg, typ pumpen eller dess drivning havererar på något sätt t.ex.

Hur vet man om bilen har en oljetrycksgivare eller inte? Måste läsa i manualen nästa gång jag är ute i bilen.
Senast redigerad av 1 baljbalj, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]