NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bhensv
Hej, jag har ett tag haft lust på en V50 diesel med automat, alltså 2.0D eller D5. Bor i Norge vilket talar en del för 2.0D-modellen pga prisskillnaden. Hursomhelst, hittade precis denna;
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20456929
som jag blev intresserad av. Så frågorna;
Vad skiljer mellan tysk-svensk/norsk standardutrustning?
Ser ni "experter" något uppenbart som denna saknar?
Står inte att den har Xenon, så det kanske kan vara børjan på listan,heh.

Kan man ändra språk i färddatorn/menyerna ?
Vad är bæsta sätt att kolla upp mätarställningen?

Sist, har inte kørt 2.0D med automat, någon som har input på den kombinationen?

tack på førhand
av Lövet
Bilen saknar xenonljus, det ser du genom att ringen utanför projektorlinsen är vit - på bilar med xenonljus är den blå.

Pga bilen inte har xenon så saknar den också strålkastarspolare vilket är rätt så opraktiskt om man kör på vägar med mycket slask och smuts.

Språk går att ändra i färddator, vet dock inte om man kan göra det själv. Om man kan få fram alla språk i alla varianter vet jag inte men du kan garanterat få den till engelska i alla fall.

När det gäller mätarställning så är ett av få pålitliga sätt att ringa till samtliga verkstäder som servat bilen enligt serviceboken och fråga vilken mätarställning bilen hade då. Räkna med att de bara pratar tyska dock. E-mail funkar inte de besvaras nästan aldrig. Faktum är att fax funkar bättre, men återigen du måste skriva på tyska. Om de inte har någon notering om att bilen varit inne så är serviceboken sannolikt falsk = köp inte bilen.
Användarvisningsbild
av poseidon
Den har RTI men inte farthållare?

det tyder väl på att det är lägsta utrustning med största stereon.....

det är svårt å se eftersom den är svart om det är momentum eller kinetic. Lackade lister alltså.
av Lövet
poseidon skrev:Den har RTI men inte farthållare?
Många tyska bilar som är välutrustade saknar intressant nog farthållare. Antagligen för att man i stora delar av Tyskland kör så fort förhållandena tillåter, inte cruisar i konstant fart.

I Norge, där man närmast blir rånad om man kör fortare än 80, så är nog farthållaren ganska trevlig att ha. Det går att eftermontera dock, vet tyvärr ej exakta kostnaden.
av bhensv
Avsaknad av Xenon + strålkastarspolning ser jag som ett klart minus ja.
Farthållare klarar jag mig utan dock.
Ska åka och titta/provköra bilen imorgon så får väl se mer av utrustningsnivån då, men de är paketen kinetic/momemtum/summum som har gällt även på den Tyska marknaden alltså?

Tråkigt om det är en kinetic utrustad med RTI bara, har hellre en Momentum utan RTI om jag säger så.

En fråga till; att detta är en facelift har jag lärt mig att lätt se på bakljusen , vertikala istället för horisontella back-ljus.
Men; jag har sett en del facelift-bilar med klart större/längre Volvo-text på bakluckan, är de ännu nyare och isåfall vad skiljer mellan de versionerna av facelift?

Ang. Mätarställning är det den metoden du beskriver jag känner till, den lär ju inte ha varit på service alltför många gånger dock. behärskar tyska nog för att ringa och fråga isåfall, så det ska nog gå bra.
av mojja
Hej!!

Avsaknaden av dimmljus gör att jag tror att det med ganska stor bestämdhet är en kinetic alltså den lägsta utrustningsnivån. Men det som förvånar mig är att den har rti och backvarnare men inte mycket av den andra utrustingen som gått att kryssa i.
Användarvisningsbild
av SvenB
bhensv skrev:
Men; jag har sett en del facelift-bilar med klart större/längre Volvo-text på bakluckan, är de ännu nyare och isåfall vad skiljer mellan de versionerna av facelift?
Det kom på My 09. Skillnaden, vad jag vet är texten.
av Lövet
Strunta i vilket paket det är i bilen, är det någon särskild utrustning som du vill ha och som du verkligen inte kan klara dig utan? Hoppa i så fall över bilen, du kommer bara att åka runt och vara besviken.

Sedan är det inte säkert att det har varit exakt samma paket i Tyskland. Det verkar vara det just nu men jag har för mig att jag har sett någon slags Business variant åtminstone av V70 långt efter att vi i Sverige gick över till Kinetic/Momentum/Summum.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:
Pga bilen inte har xenon så saknar den också strålkastarspolare vilket är rätt så opraktiskt om man kör på vägar med mycket slask och smuts.
Är det så på svensksålda bilar också, inga strålkastarspolare på "halogenbilar"?
Användarvisningsbild
av wendtan
KKR skrev:
andreas_lofgren skrev:
Är det så på svensksålda bilar också, inga strålkastarspolare på "halogenbilar"?

Nej, Här är min sambos bil med halogen:
Bild
Det sitter exakt samma strålkastarspolare som på min bil med bixenon.

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]