Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
Hej, jag har fått ett irriterande oljud i bakvagnen på min 850 glt -97a. Sedan.

Ljudet kommer oftast när jag tex svänger in på en parkering och kör upp på tex en kantsten med ena bakhjulet först, eller om underlaget är ojämt så ena bakhjulet går över det ojämna före det andra. Det låter altså INGET när jag tex kör över ett farthinder, för då rullar ju bägge bakhjulen över samtidigt. Ljudet är metalliskt, som om något ligger i spänn och sen släpper. Typ som när man drar i handbromsen när bilen rullar. Det lixom "smäller" till lite. MYCKET tacksam för ideer!!

Mvh Thomas
Senast redigerad av 1 Kermithboy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Ok, är det när du svänger höger eller vänster över en kantsten ? Det man tänker sig är väl fel i dämparen höger/vänster fram.
av Kermithboy
Spelar ingen roll hur jag svänger. Och ljudet kommer från BAKvagnen. Det hörs klart och tydligt. Mvh: Thomas
av *pettson*
Kermithboy skrev:Spelar ingen roll hur jag svänger. Och ljudet kommer från BAKvagnen. Det hörs klart och tydligt. Mvh: Thomas
Dags att kolla övre stötdämparfästena kanske?.. Skulle ju kunna vara så att dom är trasiga.
av Kermithboy
Okej, kan man byta dom separat utan att byta dämparna? Byter man dom via golvet i bakluckan då? Dyra grejor?
av mikk
Jag hakar på ämnet bakvagn.Har en s70-00 19000mil.det hörs ett klapprande ljud från vänster sida bak som blir värre ju kallare det blir :)
av *pettson*
Ja dom byts inifrån och dom byts utan att byta dämparna.
Biltema 72-760 kostar149,00 kr /st. Kan ofta vara läge att byta bägge.
av *pettson*
Kermithboy skrev:Okej. Tack så mycket pettson, ser man tydligt om dom e dåliga, fästena?
Viker man undan mattan ser man hur brickorna är lösa och petar upp i golvet om dom är rejält dåliga.
av Kermithboy
Okej,då ska jag kolla det pronto efter jobbet:) tack för hjälpen! Trevlig helg! :D

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]