- fre 08 jan 2010, 10:09
#363290
Äntligen efter lååång, svår väntan är min nya XC60 levererad. Bilen känns än så länge bara bättre och bättre för varje mil förutom en liten detalj...
Efter att ha haft adaptiv farthållare på ett annat bilmärke var det en av de viktigaste funtionerna när jag valde ny bil så givetvis tog jag med Driver Support i specen.
Tyvärr så tycker jag att det längsta avståndet som går att ställa in är på tok för kort vid vissa hastigheter med följden att det som borde vara en funktion som ökar komforten i stället gör mig mer stressad. Jag är medveten om att jag kör med längre avstånd än de flesta medtrafikanter jag möter, men avståndet är så litet att jag råkar ut för att bilen framför sänker hastigheten för att kompensera för att jag ligger för nära och då är vi två missnöjda förare som kommer fram senare än vi behövt.
Min erfarenhet så här långt är att om man kör 30-50 km/h så fungerar det likaså över 90, även om jag gärna skulle vilja ha möjligheten att öka ytterligare, men vid ~60-90 är avståndet för kort.
Den tråkigaste förklaringen vore om det är så att Volvos sensor helt enkelt inte kan se lika långt framåt som andra märken så att den tvingas hålla kortare avstånd.
Jag har blivit lovad att få prata med en servicetekniker om det här men är nyfiken på om fler än jag upplever samma problem? Tror ni att just min bil kan ha felaktig kalibrering av den här funktionen? Om inte kan verkstaden ändå ändra inställningen på bilen efter mina önskemål?
Efter att ha haft adaptiv farthållare på ett annat bilmärke var det en av de viktigaste funtionerna när jag valde ny bil så givetvis tog jag med Driver Support i specen.
Tyvärr så tycker jag att det längsta avståndet som går att ställa in är på tok för kort vid vissa hastigheter med följden att det som borde vara en funktion som ökar komforten i stället gör mig mer stressad. Jag är medveten om att jag kör med längre avstånd än de flesta medtrafikanter jag möter, men avståndet är så litet att jag råkar ut för att bilen framför sänker hastigheten för att kompensera för att jag ligger för nära och då är vi två missnöjda förare som kommer fram senare än vi behövt.
Min erfarenhet så här långt är att om man kör 30-50 km/h så fungerar det likaså över 90, även om jag gärna skulle vilja ha möjligheten att öka ytterligare, men vid ~60-90 är avståndet för kort.
Den tråkigaste förklaringen vore om det är så att Volvos sensor helt enkelt inte kan se lika långt framåt som andra märken så att den tvingas hålla kortare avstånd.
Jag har blivit lovad att få prata med en servicetekniker om det här men är nyfiken på om fler än jag upplever samma problem? Tror ni att just min bil kan ha felaktig kalibrering av den här funktionen? Om inte kan verkstaden ändå ändra inställningen på bilen efter mina önskemål?