Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
matzen10 skrev:
Däremot skulle jag tacksamt ta emot tips på högtalarsystem, 5.1!
Står som nästa punkt på inköpslistan. Ska vara okomplicerat och ge ett ordinärt ljud; jag är inget freak när det gäller ljud men skulle säkert uppskatta surroundet. Prisvärde får vara ledordet så ös på med recensioner om det du/ni har ståendes därhemma eller det du/ni har tänkt införskaffa!

M V H
---> Matz
Att rekommendera ett högtalarpaket är ju som att rekommendera en bil. Allt beror på vad man vill betala och vad man vill ha. Är du hemmabio/hifi-entusiast, märkesfixerad eller nöjer du dig med bra grejer för ett lågt pris eller skall billigt vara bättre än bra? För mig som inte är speciellt intresserad eller engagerad i sånt här, men som ändå vill ha bra ljud, fungerar det utmärkt med ett 5.0-paket med Dynavoice-högtalare. Jag hittade något test och testpanelen ansåg att Dynavoice Challanger M-65 spelade bättre än allt i samma prisklass och att man fick hysta upp det dubbla eller flerdubbla för att hitta motsvarande högtalare. Jag har inte så mycket att jämföra med än min Mordaunt-Short MS 5.30 som hängt med i rätt många år. Skulle vara kompisens Dali-högtalare (vet inte vad modellen heter) i så fall, men han har annorlunda rum och dessutom en sub så jämförelsen blir inte realistisk. Jag köpte mina Dynavoice från http://www.fynda.se och kan rekommendera dem. Posten slog sönder en högtalare men det var inget problem att få en ny. Det är möjligt att mina Mordaunt Short låter varmare och lite mer detaljerat, trots att de är ganska små. Challanger M-65 är däremot riktigt bra dunka-dunka-högtalare men saknar den där riktigt djupa basen. Jag spelar inte så mycket med dem eftersom jag bara har dem till hemmabion och av någon anledning bara drar igång hemmabiosystemet när jag kollar på DVD-film :oops: Så de har inte spelat så många timmar. För nåra månader sedan så verkade det ändå som att de "lossnade" en aning. jag tyckte mig höra en djupare bas som inte funnits där tidigare, så de har väl blivit inspelade nu :D

Andra prisvärda högtalare är Hifi-klubbens egna märke - Argon. Inte bäst, inte dyrast men mitt intryck av Hifi-klubben är att de inte säljer oljud. Andra kanske har en annan uppfattning utifrån andra erfarenheter. För övrigt så driver jag mina högtalare med en Denon AVR-1707. Det är inte någon speciellt kraftfull historia men mina Challangers är lättdrivna så det fungerar riktigt bra.

Jag har 46-tumsmodellen av samma TV som du köpte. Jag tror att min heter 46B650 och det skiljer lite i designen. Hur som helst så ät det en trevlig och snygg TV. Jag har ännu inte testat alla de där internet-funktionerna. Jag tror inte att man behöver en dongle för att använda dem, det räcker med att koppla in till nätverket medelst kabel. Donglen är väl bara till för trådlås kommunikation vill jag minnas. Stort plus är att TV:n verkar kunna spela upp de flesta filformat och codecs. Kalibrering skall ske av min TV också när jag får tummen ur att låna en sådan skiva av kompisen. Framöver så skall nog Hifi-klubben ha en temakväll där man går igenom hur man kalibrerar sin TV. Berätta gärna hur det går :D
Användarvisningsbild
av Funk
Javisst ja Dynavoice lyssnade vi också på...
Dynavoice Magic F-6 EX Paketet för 2500:- + en sub för ca. 1000:- lät faktiskt riktigt bra, framförallt med tanke på priset.
Jag blev så impad av det paketet att jag köpte de små billiga ( 600:- ) satelliterna för att ha till datorn ihop med en liten klass-T förstärkare..

/Thomas
av matzen10
Tackar för utmärkta råd!

Användningsområdet rör enbart tv:n så det behöver inte vara anpassat för musik. Däremot uppskattar jag en klar (nästan krispig) diskant vid de tillfällen jag kommer trycka i en musikCD.
Och nu har jag läst recensioner på Dynavoice och har fallit som en fura för Magic F-6 i paketlösning! De verkar dessutom ha förbättrat baslådan! Länken till inköpsstället, som oxå rekommenderades (tack!): http://www.fynda.se/index.php?prodid=3333.
Nu undrar jag bara vad som fattas..? En enkel förstärkare, väl? Satelliter (eller är de små satelliterna?)? Hur viktigt är kablaget? Och framförallt; hur placeras högtalarna? Satelliterna går upp på väggen men vart; bak eller framför soffan samt var ställer man golvhögtalarna; bak eller fram?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Funk
Som kabel till ett så enkelt högtalarsystem finns det ingen som helst anledning att gå till överdrift. Du kan köpa i stort sett vad som helst så länge du inte köper för tunna. Skall man ta i lite så är Supra ganska vettigt prissatta, men det blir lätt lika dyrt med kabel som dessa högtalarna om man har ett normalstort vardagsrum.
Biltema har en helt OK kabel till vettigt pris, jag har för mig att deras 2,5mm2 kostar runt 15kr/m, vilket är extremt prisvärt. Inte heller Biltemas lågnivåkablar göt bort sig i ett relativt enkelt system.

Paketet från Fynda innehåller allt utom sub, vilket jag definitivt tycker du skall ha till ett filmsystem.
Netonnet har en billig Onkyo och en Yamaha i klassen runt 2000:- , båda kommer att fungera alldeles utmärkt.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Jag skall väl nämna att du bör kolla över högtalarna noga när du får hem dem. för även om dom låter bra och är prisvärda så verkar kvalitetskontrollen i Kina (eller var dom nu byggs) inte vara den bästa. Hittade en lös (extra) skruv i den ena av mina plus att hålet för 4mm banankontakten bara var typ 3,8 mm.. :roll:

/Thomas
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]