Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej alla bilfreaks! Jag har ett "litet" problem på min Merca, det är en CLK cabrio 00:a. Problemet är att bromsljuset lyser så svagt att de inte syns i dagsljus. När de är mörkt/natt så kan man se att det lyser väldigt svagt och inga dioder e kassa. Vad kan orsaka detta? Kanske jordningsfel? Men vart börjar jag leta? Kabelstammen som finns i bakluckan där går ju nåra sladdar, men de är just vart "jorden" finns?

Snacka med MB-verkstad och enligt dom hade dom aldrig haft nåt sånt "problem" på nån bil vad dom kunde minnas, dom kunde tänka sig att det var nån "elektronikbox" som började strula. Jag kan tycka det är sjukt, dålig kvalité om det skulle vara nån box, ja menar bilen körs inte ens på vintern, och knappt när det regnar, är inte så sugen på o lägga en massa pengar på ett "sketet" bromljus direkt...!

Har någon här haft liknande fel på nåt annat märke? kommentarer, tips? Allt är välkommet. Förövrigt så kör jag Volvo 240 förgasare nu på vintern, det är grejer det ;) Inget "hightech" men funkar hur bra som helst ändå.

Hälsningar ifrån Jurgen.
Det du kan testa är helt enkelt att jorda ihop plåten i bakluckan med bilens plåt för att se om det är jordfel däremellan, funkar inte det är det till å klä av inredningen på bakluckan (eller hur man nu kommer åt bromljuset) och leta sig fram till matningarna som går in direkt till ljuset och mäta där..

Lyser det lika svagt varje gång, eller varierar det något?

Vad är det mer för elektriska funktioner i bakluckan!? Fler lampor? Elektriks öppning!?
Hej Variosboy och tack för att du har svarat till och börja med. Hmm när ja köpte bilen för snart 2 år sen, så när det var dags för service så påpeka redan servicekillen att bromsljuse bak lös något svagare "endast i luckan" dom andra lyser kanon, så det har succesivt försvagats hela tiden nu under 2 års tid. Besiktiga bilen utan anmärkning i Augusti och då lös det så dom sa inget om det på Bilprovningen heller.

Där är C-lås i luckan såklart, och sen är där en elektrisk öppnare "knapp" på instrumentkonsolen som jag kan öppna luckan inifrån bilen med, bara så den låses upp, inte så att luckan i sig går enda upp, eller så att jag kan stänga den igen med knappen, ja du förstår hur jag menar...!
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]