Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plamek
Om man har en hederlig spak till parkeringsbromsen kan man ju låta bli att dra åt den vid ett prekärt läge och parkera bilen "på växel", tex om man kört i slask och man förutser minusgrader på natten. Finns det risk att parkeringsbromsen fryser fast i ett sådant läge när man har elstyrd parkeringsbroms, den går väl automatiskt till då man lägger in P-läget (på en automatväxlad bil)?
Nej, den går inte automatiskt i när man lägger i P-läget, handbromsen manöverar man separat.

Både jag och min son har varit ute och haft kul i snön och haft fälgarna fulla av snö som frusit fast och gjort bilen nästan okörbar samt ordentligt med snö i hjulhusen, men trots det så har jag aldrig varit ute för att handbromsen frusit fast.
Min erfarenhet av handbromsar som fryser är att det alltid inträffar för folk som inte använder handbromsen varje gång de parkerar. Själv jag är upplärd (av min far som jobbat som bilmek under mååånga år) att alltid oavsett väder använda handbromsen för att hålla den igång, och jag har under mina 10 år med körkort inte varit med om fastfrusen handbroms en enda gång..

Har hanterat den elektriska på precis samma sätt, och har hittils inte haft några problem.
Variosboy skrev:Min erfarenhet av handbromsar som fryser är att det alltid inträffar för folk som inte använder handbromsen varje gång de parkerar. Själv jag är upplärd (av min far som jobbat som bilmek under mååånga år) att alltid oavsett väder använda handbromsen för att hålla den igång, och jag har under mina 10 år med körkort inte varit med om fastfrusen handbroms en enda gång..

Har hanterat den elektriska på precis samma sätt, och har hittils inte haft några problem.
.
Kan bara hålla med , använd handbromsen så kommer den inte att börja kärva eller frysa, använder alltid min hur kallt det än är ( gäller alla mina bilar genom åren och har aldrig haft någon som strulat)
av JHg
Vulcan skrev:Är det inte så att p-bromsen aktiveras på skivbromsbeläggen? Varför sjunker annars bromspedalen vid aktivering?
Jo, så är det!
Nej, hela mekanismen är ju inbyggd, så det borde inte vara så känsligt. Det är nog värre med vajrar då.
Användarvisningsbild
av tko
plamek skrev:Om man har en hederlig spak till parkeringsbromsen kan man ju låta bli att dra åt den vid ett prekärt läge och parkera bilen "på växel", tex om man kört i slask och man förutser minusgrader på natten. Finns det risk att parkeringsbromsen fryser fast i ett sådant läge när man har elstyrd parkeringsbroms, den går väl automatiskt till då man lägger in P-läget (på en automatväxlad bil)?
När jag hälsade på släkten i Norge nu i julhelgen så hade min fasters man problem med sin nya VW Passat -09.
Hans elektriska handbroms fastnade i "åtdraget" läge så han fick uppsöka verkstad. Där konstaterade de att de måste byta ut bromsoken men de hade inga delar hemma så han fick vara utan handbroms tills efter nyår.

Det var mycket snö även där-se bild på min bil efter en natts snöande!

Bild

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]