Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Nu när det blivit kyligt ute strular ju ofta billåsen.
På mina bilar har det fungerat riktigt bra faktiskt, det är bara bakluckan på min V40 -00 som strular.

Problemyttringen:
Knappen är svår att trycka in.
När den väl är intryckt är det mycket svårt att få ut den, den fastnar i intryckt läge och man får lirka ut den.

Jag har försökt att smörja själva tryckknapphuset, men ingen bättring.

Jag upplever inte som att det är låset som sådant som strular utan själva knappmekanismen.

Tips och ideér hur jag blir kvitt detta problem?
av 780xlt
Nja, grejen är att jag har testat låsolja både i själva låset och kring plasthuset som låstryckknappen går i, men det vill sig inte.

Hmm.

Behöver man demontera insidan för att smörja upp ytterliggare måntro?
av netten
Hej! Jag upplever samma sak när det är kallt. Det bildas is "bakom knappen" som gör att den knappt går att trycka in och när man väl lyckas så blir den kvar där inne. Mycket irriterande stora mängder lås olja bakom knappen eller som jag tar mig in i bagage utrymmet via baksätet men lite omständigt blir det, får väl vänta på sommaren. Något bättre har jag inte kommit på om man inte har ett varmgarage förståss.
av juste
Skulle det inte kunna gå att tina upp och torka ut vattnet med en hårtork/fön.
Värmepistol borde också gå, men då får man vara försiktig så att inte plasten i närheten smälter eller deformeras. Sen måste det ju finnas någon anledning till att det kommer in vatten i eller bakom låset.
av PJ
Känner igen det där grymt itererande :evil: För mig berodde det på att det blivet en spricka i plasten runt knappen och när knappen skulle fjädra ut så kärvade den vid sprickan och fastnade. jag löste det tillfälligt genom att trycka in knappen och slippa ner ojämnheterna runt sprickan lite, men eftersom det förmodligen kommer in fukt inför knappen den vägen så får man nog byta plasten för att helt bli kvitt problemet.

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]