Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Då var det dags för nästa "investering" på bilen (940-92 GL), denna gång skall en motorvärmare monteras.
Har kollat igen forumet samt läst igenom monteringsanvisningen på defa. Verkar inte vara allt för svårt med monteringen av värmaren i blocket.

Men jag hade tänkt kolla efter lite tips inför monteringen hur man ska gå tillväga vid utdragningen av frostpluggen. Vet att det finns olika specialverktyg man kan använda sig av, ni får tycka jag är snål, men dom tar ju över 300kr för en bit metallkrok som man kommer använda sig av 1ggn. Tar gärna emot tips och förslag på utdragning med hjälp av "vanliga" verktyg. ;-//

Måste man tömma systemet på kylarvatten innan monteringen ? Har ganska nyligen bytt vatten i hela systemet, vore bra om man bara kunde fylla på det som försvinner. :wink:
Jag monterade en slangvärmare från DEFA igår kväll, och den fungerar mycket bra. Jag tycker dessa värmare är att föredra, då monteringen är enklare, och priset kan nog inte skilja mycket. Har en -93 945. Trevligt att starta bilen idag i -26 grader, då hade värmaren varit igång 2 timmar, och bilen blev snabbt varm.
Vad kostade den dig då ?, om man får fråga. :)

Hade tänkt dra för motorvärmaren nu och vänta med kupéförgreningen. Med värmare samt kabel tror jag vi landar på drygt 1100:-. Glykol för ungefär 200:-
Båda värmarna funkar bra men jag tycker personligen det är bättre att värmen hamnar i blocket före kylaren :wink: Upplever slangvärmaren lite trög på en motor med stor vattenvolym i kylaren, tar lite mer tid på sig innan cirkulationen kommer igång ordentlig nu har ju inte en 940 några mängder vatten så jag misstänker att det funkar bra även med slangvärmare :-)-)
eller så lägger man kartongen från en ölplatta innanför grillen framför kylaren så den blockerar större delen av den kalla luften som annars skulle blåsa igenom kylaren. Får upp tempen fort och det är bra tryck i värmen på ca. 5 minuters körning. Billigaste lösningen...
B230fk saknar kraft

Det är jag som byggt ihop motorn själv, […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ja man skulle verkligen kunna spara på d&aum[…]

Tack för era tips. Jag ska nog våga mig[…]

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]