Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bilgalen skrev:Det är intressant hur olika man kan uppfatta saker. Ovan så skrevs att Outbackens dieselmotor uppfattades som knattrig i jämförelse med Xc60 och Q5. Jag för egen del blev grymt imponerad av Subarus boxerdiesel. Väldigt vibrationsfri och tyst jämfört med framförallt Volvos dieslar som jag fortfarande tycker är väl skrammliga (speciellt vid kallstart!).
Håller med , i de flesta tester som jag läst så framhåller man att Subaru;s boxerdiesel är lika tyst som en bensinare och går viberationsfritt...men verkligheten är kanske annolunda
supersonic skrev:
bilgalen skrev:Det är intressant hur olika man kan uppfatta saker. Ovan så skrevs att Outbackens dieselmotor uppfattades som knattrig i jämförelse med Xc60 och Q5. Jag för egen del blev grymt imponerad av Subarus boxerdiesel. Väldigt vibrationsfri och tyst jämfört med framförallt Volvos dieslar som jag fortfarande tycker är väl skrammliga (speciellt vid kallstart!).
Tycker du nya D5 205hk/420Nm med 1.800 bar piezo insprut skrammlar när det blir kallt? :???: Den går väl inte som en 6-cylindig diesel från tyskland men... :D
D5.an går väl ungefär lika, både som kall o varm tycker jag, sedan är den tyvärr ganska bullrig vid gaspådrag.
Användarvisningsbild
av bjornw
supersonic skrev:Men du nämner inte X-drive och det systemet är i en egen division, enligt mig. Om man fick välja en bil... :D XC60 stolar och säkerhet, Q5 chassi och kvalitetskänsla/premium, BMW X-drive: TACK!! :twisted:
Tyvärr har jag väldigt lite egen erfarenhet av både 4-matic och x-drive så jag kommenterade inte dem. Men jag håller med dig om att det som presterats i tester verkar lovande. De verkar genomgående använda bra (dyra) komponenter som ger snabba reaktioner.
Audis 2.0d är utan tvekan den tystaste och smidigaste av de tre. Inget knatter eller liknande och linjär i karaktärern, väldigt lik en bensinare. 2.4d 163/420 (med dubbelturbo) är maffigare och starkare än audin men tappar lite på höga varv och knattrar mer när den är kall. När motorn väl blitt varm och man kör den lite lagom försiktigt hörs den nästan inte. Outbackens motor är en modern diesel och knattrar och vibrerar väldigt lite, men i det här sällskapat så hörs den mest, vid alla varvtal. Det är bara när volvon är kall eller rusas ordentligt som den kommer upp i Subaruns ljudnivå. Dessto mer vi körde med Outbacken dessto tydligare blev det att motorn hörs ständigt, vi upplevde också den väldigt tyst i början men fick ändra oss på den punkten. Det är också den minst smidiga motorn av dessa. Det var den vi fick mest tjuvstopp med och den som hade smalast arbetsområde.

Men jag håller med om att 2.4d låter farligt lik grannens gula BM vid riktiga kallstarter (typ -10 och under).
Senast redigerad av 1 bjornw, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
bilgalen skrev: Fast både Subaru och Audi är ju "riktig" konstant 4wd som inte behöver kopplas in så som Haldex och Bmw xi.
X-drive är inte slavdrift utan konstant 4wd.
av Halvmas
För er som önskar mer läsning om de olika systemen och vilken typ av AWD som är bäst så råder jag er till att läsa följande tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... n&start=20

Finns en 600 inlägg att läsa med olika teorier.
andreas_lofgren skrev:
bilgalen skrev: Fast både Subaru och Audi är ju "riktig" konstant 4wd som inte behöver kopplas in så som Haldex och Bmw xi.
Tack!
andreas_lofgren skrev:
Hmm,,, hur fasiken skulle det gå till. X-drive sakanr ju mellandiff, hur kompenserar BMW för att däcken rullar olika fort i kurvorna om det är konstant 4wd, ska de stackars kopplingsskivorna i x-driven ligga och slira hela tiden då, kan ju inte hålla i längden.
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:
Hmm,,, hur fasiken skulle det gå till. X-drive sakanr ju mellandiff, hur kompenserar BMW för att däcken rullar olika fort i kurvorna om det är konstant 4wd, ska de stackars kopplingsskivorna i x-driven ligga och slira hela tiden då, kan ju inte hålla i längden.
Nej, det går nog sönder när som helst :D :shock:
av tunnis
Börja med å be lite om ursäkt, tänkte inte på / såg inte sambandet mellan de olika AWD-systemen och XC60 resp Q5.
Klart dessa kan spela in när man väljer bilmodell.
Personligen har jag haft både V70 och A4 med fyrhjulsdrift så jag känner till bägge systemen coh anser inte att detta är avgörande för just mitt val av bil.
Kan dock förstå att vissa anser att just AWD-system är det viktigaste när man köper SUV, fast för mig är komfort det viktigaste.

Vill tacka björnw för hans utmärkta svar, håller med dig i nästan samtliga punkter.

Vill passa på och ge Volvo en känga för detta med "gratis" service.
Har man tjänstebil, som jag antar att de flesta XC60 är, blir detta bara till nackdel.
Dels blir listpriset högre (är knappast gratis) vilket ger ett högre förmånsvärde.
10 000 på sista raden när det gäller förmånsvärde kostar mig 100kr/månad efter skatt.
Dessutom får firman dra av moms på service etc vilket vi inte får göra på nybilspriset.
Så sänk priset och låt företagen betala service som vanligt.
Nu hamnade jag off-topic, men kunde inte låta bli :roll: :wink:

/micke
supersonic skrev:Nej, det går nog sönder när som helst :D :shock:
Tvärs om, jag utgår från att det håller pga att X-drive inte är konstant 4wd utan on-demand via den elektromekaniska xdrivekopplingen.

xDrive was introduced in 2003 with the new X3. Instead of a permanent torque split (which the earlier systems exhibit), xDrive provides torque split between the front and rear axles through the use of a multi-plate wet clutch located in the gearbox on the output to the front drive shaft. This setup allows xDrive to modulate the torque split between the front and the rear. If wheel slip was detected by the ABS/DSC system, xDrive will react quickly to ameliorate traction and control of the vehicle. The wet clutch is applied through a high speed electric servo motor turning a cam shaped actuator disc.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]