Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För optimalt grepp så ska man ha så smala som möjligt ja. Men den rekommenderade bredden på S80 V8 är 245, även om man skulle ha 17". Det går dock att välja 225 också till vinterdäcken. Då kändes det som att det kunde kvitta, och jag tog det som var snyggast istället! :D
XC90_Executive skrev:För optimalt grepp så ska man ha så smala som möjligt ja. Men den rekommenderade bredden på S80 V8 är 245, även om man skulle ha 17". Det går dock att välja 225 också till vinterdäcken. Då kändes det som att det kunde kvitta, och jag tog det som var snyggast istället! :D
Jag fick rekomenderad bredd till mina 17" 225x50x17 o då var inte Michelin "top of the line" när det gäller grepp precis.. :(
VolvoB20 skrev:
XCThord skrev:ISnackade med grannen som har nya A4 Avant Quattro. Han har i alla år haft dubbdäck men gick nu över till friktion (däcket som fick högst betyg i AMS-test). Han sa att det visserligen fungerar, men att bilen blir mycket mer svårbromsad och att man måste ta det mycket lugnare på vägarna.

Konstigt att din granne har problem att hålla sig kvar på vägen, har kört en del quattro, och med nya friktionsdäck av toppkvalite kan man ju brassa på av bara satan så passageran gör på sig utan att det är risk för avåkning, kör han riktigt stenhårt din granne eller ???
Jag tror inte att han har problem att hålla sig kvar på vägen, han sa bara att man måste ta det betydligt lugnare pga den (ofta) längre bromssträckan + att den känns mer instabil i mycket snö än hans förra A4 med dubbar.

Ett litet förtydligande: jag tror inte alls att friktionsdäck är jättedåliga eller att man skulle ha grova problem med att ta sig fram utan dubbdäck. Det enda jag menar är att för vissa av oss förblir dubbdäck, säkerhetsmässigt, det bästa alternativet. Istället för att börja förbjuda dem borde man kanske börja ta en avgift vilket väl förhoppningsvis skulle göra att de som lika gärna kan köra på friktion går över av rent ekonomiska skäl?

http://www.alltommotor.se/tester/ovrigt ... ck-1.16751
Tycker bara det blir lite ensidigt när det enda som diskuteras är säkerhet, säkerhet, säkerhet, och miljö och hur ultra-fort man kan köra med dubbdäck och man slipper sänka tempot när det är risk för blixthalka och underkylt osv.

Dubbarna river ju upp vägarna enormt, nu är det ju bara partiklar man pratar om. Men man sågar ju sönder vägarna för flera milliarder varje år med dubbdäck med djupa spår som ger vattenplaing året om och absolut noll i sikt pga av vägbeläggning som far upp på rutan.

Vad skulle man inte kunna göra med alla dessa pengar istället för trafiksäkerheten.

Vill bara att vi ska bli lite mera balanserade och ta med flera argument.
Jag kan av rena egoistiska skäl välja friktionsdäck. Att ta det lugnt de kanske 20-30 dagar då det är vintervägar är en liten uppoffring för den fenomenala komforten. Jag förstår inte alla som står ut med smattret, ärligt talat.
XC90_Executive skrev:
KKR skrev:Precis som flera antytt tidigare så skall man eftersträva så smala däck som är tillåtet på vinterdäcken. Utseendet får man lägga åt sidan till sommarhjulen. Har själv Conti TS 830 Dubbfritt 195/65 15. Körde en annan V 50 som också hade Conti TS 830 men 205/55 16 och det var stor skillnad, den "planade" mer uppe på snön.

Fast som jag skrev ovan går det alldeles utmärkt med 245/40 18" och friktionsdäck också! Det beror ju lite på vad man har för bil/motor. :wink:
Om din bil varit FWD och inte 4WD hade du nog haft sämre utbyte av 245:or med 270 km-kod... jag själv brukar ju tycka att 4WD är "onödigt" men precis som diskussionen om vinterdäck och dubbdäck etc. så har ju denna vinter ändrat ens åsikter. Hela Stockholm har varit ömsom halt, ömsom isgata, 4WD och nya dubbdäck vore inte fel...
av AndS
Det finns inget 100% rätt eller fel. Se tidigare länk till artikel med Claes Tingvall och i kombination med Vägverkets undersökningar.
Där konstaterar man att det finns behov av både dubbfritt och dubbat, men att merparten klarar sig med dubbfritt om man anpassar körningen utifrån de förutsättningarna. Dock behövs en viss del dubbat för att vi som kör dubbfritt ska få fulleffekt vid vissa väglag. Det tenderar att bli så svart och vit i dialogen kring däck :wink: .
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]