Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AxelVänerhav
Har ett problem som är lite jobbigt i dessa köldtider, jag får ingen värme till golvet, det kommer ingen luft i de utblåsen. Luft/värme till både vindrutan och till kupéutblåsen fungerar, och jag kan styra om luften mellan kupé och vindruta. Men hur jag än ställer vredet på min elektroniska klimatkontroll, så kommer ingen luft vid golvet.
Jag misstänker att ett spjäll, som jag har förstått styr luftflödet, inte fungerar riktigt. Men det verkar som att golvet/defrostern delar spjäll, och jag kan ju styra/avstyra luft till vindrutan så jag är lite konfys. Fungerar spjället delvis då eller?

Någon idé om mitt fel, eller hur jag felsöker?

Tack/Axel
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ställ vredet i läge defroster med tändningen på så spjällmotorn ställer sig där.
Ta loss handskfacket.
Där inne till vänster ser du spjällmotorn för golv/def. Ta loss den, små torx och lite trångt. Motorn har en fyrkantig axel som sticker in i spjällets axel som har motsvarande fyrkanthål. Till 99% säkerhet är spjällaxeln sprucken. Det löser du med en slangklämma typ ABA mini, ganska säker på att 11mm blir bra:
Bild
Sätt den så att den inte hindrar spjället från att röra sig hela vägen.

Eftersom du ställde spjällmotorn på def innan är det bara att sätta dit motorn så hamnar den rätt i fyrkanten.
av silver08
Hej jag har samma problem som föregående.

Tog loss spjällmotorn och såg att plastdelen har
gått av helt och hållet. Ser alltså ingen möjlighet
att få dit en slangklämma.

Finns det någon lösning eller måste jag byta hela
värmepaketet? ??:-/
Användarvisningsbild
av Sparkz
Riva ut värmepaketet är inte kul... Man kan utan vidare lägga några timmar på att hitta en annan lösning.
Om axeln är massiv innanför fyrkanthålet borde man kunna borra och knacka i något typ... Det finns skruvurdragare som är en cylindrisk pinne med vassa rillor/splines (biltema 20-349). Och sen kan man nog bygga vidare på den med något som passar på motorn.
av Hakan975
Sparkz skrev:Ställ vredet i läge defroster med tändningen på så spjällmotorn ställer sig där.
Ta loss handskfacket.
Där inne till vänster ser du spjällmotorn för golv/def. Ta loss den, små torx och lite trångt. Motorn har en fyrkantig axel som sticker in i spjällets axel som har motsvarande fyrkanthål. Till 99% säkerhet är spjällaxeln sprucken. Det löser du med en slangklämma typ ABA mini, ganska säker på att 11mm blir bra:
Bild
Sätt den så att den inte hindrar spjället från att röra sig hela vägen.

Eftersom du ställde spjällmotorn på def innan är det bara att sätta dit motorn så hamnar den rätt i fyrkanten.
Bump.
Klockrent !
Tusen tack !!
Kanonforum !!!!
Frusna fötter = Arg fru
Varma fötter = Bumpa, bumpa när man kommer hem :P
av Ahlgrensbilar
Lånar tråden..Samma problem..sprucken spjällaxel,fixat med slanklämma *perfa*
Det går fortfarande inte att styra luften neråt...bort med allt igen och
jag observerade nu att spjällmotorn (nu löst hängande i kontakten) inte rör sej alls när jag vrider på reglaget...försöker vrida på axeln manuellt men den är stum. Har spjällmotorn skurit ?
Användarvisningsbild
av taxi
Vissa felkoder verkar kunna spärra aktuell komponent, om spjällmotorn "gått för långt" utan att nå ändlägen kan det säkert ge en störande felkod eller två. Har du möjlighet att läsa och ta bort felkoder?
av pryon
har en 855 tdi -97 och jag får ingen golvvärme,, och min spjällaxel är av går inte att rubba, så nu är den helt paj,, går det att tvinga upp sjället på nått sätt, gör inget att det alltid blåser lite neråt,, typ går det att peta upp spjället bakifrån alltså ståppa i nått i hålet underifrån och *pajja* spjället så det kommer ner luft,, fryser om fötterna :)

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok