Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karo117
Söker hjälp! Vi har en 855 som inte startar längre... Bilen är väldigt svårstartad kall (nu inte alls), verkar vara direkt temperaturrelaterat. Har vi haft tur så har den startat med starthjälp och då först efter en längre stund. När den väl har startat så går den som en klocka, helt felfritt...
Det har bytts åtskilliga delar: tändstift, kablar, rotor, fördelarlock, tändspole, bensinfilter, bensinpump, tändlägesgivare. Har haft bilen på verkstad(ej volvo) och fått diagnotik; inget fel... Vad mer kan vi kolla/göra?

Data:
Volvo 855 2.5
Kombi eller halvkombi (3)
Årsm:97
Växellåda:Automat
Motortyp:125 kW, 2435 cc
Motorkod/er:B5254FS M 4.4
Cylindrar:5
Bränsle:Bensin
av karo117
har bytt en tempgivare för två år sen,diagnosdatorn visade inga onormala tempangivelser eller andra suspekta värden. Kan byta den igen, några hundra till i det här läget spelar inte längre nån roll...
av boney
har en jobbarkompis som hade liknande problem.
han bytte en massa prylar men inget hjälpte.
sen till slut bytta han startmotorn, då funkade bilen klockrent igen.
av karo117
startmotorn byttes i somras... Nu på hösten började startsvårigheterna och det har bara blivit värre.
Provbytte impulsgivaren igår men det blev ingen skillnad...
Mekanikern fick hjälp av 4 man att putta in bilen i sin verkstad efter många misslyckade startförsök, efter c:a en halvtimme inne i värmen startade bilen utan större problem. snacka om att jag ville sänka bilen i närmaste gruvhål!
Därefter monterade jag en motorvärmare.
Provstartade bilen idag efter att värmaren varit ipluggad ett par timmar och fanskapet startade utan problem...
Motorvärmaren har avhjälpt startsvårigheterna men dock kvarstår problemet om jag inte har ett uttag att plugga in bilen i.
av Zätaz
Ja har ett liknande problem..

har fått erbjudandet att köpa en 855 2,5 96:a För en billig peng..
Så tänkte ja visst varför inte, men va e de för fel på bilen ?

Då får ja höra att den fungerade helt utmärkt i motor och vlåda.
Så bytte han "ägaren" ut startmotorn mot en helt ny,
Och nu VÄGRAR bilen starta om man inte "Drar" igång den ?!

vet att bilen vart felfri innan. då de är min gamla granne som äger den!

Va kan d vara för fel ?

De e inga missljud ingenting sådant, Då startmotorn inte ens går runt .. ?!
Kan de bara vara så att han kopplat ngt fel ? och isf vad kan han gjort fel ?
Eller e de ngt mycket alvarligare tror ni ?!

Alla besvaringar på mina frågor e högt värderade !

Tack //Zätaz
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Felet verkar vara relaterat till startmotorn, är kablarna rätt kopplade? Fungerar startmotorn egentligen?
av Lundell91
Har en volvo 850-97.
Den startar lite när den själv känner för det. Vad kan detta bero på? Ibland går den klockrent och i vissa situationer vill den inte starta överhuvud taget. Att dra igång bilen fungerar alltid. Om man väntar ett par minuter brukar den oftast starta.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Om den startar vid bogsering kan det tyda på att spänningen sjunker för mycket vid normal start beroende på kärvande startmotor (ganska vanligt fel) och/eller dåligt batteri.

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]

Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]