Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nix CarMan..inget konstigt i detta...du har rätt och det är det väl ingen som har påstått något annat?? Debatten verkar dock ha spårat ur från ursprungsämnet. Det finns en permanent lösning på ett välkänt problem (handtaget som fastnar). Det finns också en lösning på när elekroniken varnar för öppen dörr men till skllnad från fastfruset dörrhandtag...så den är tillfällig (precis som du påtalar). Det lite olyckliga i sammanhanget är att problemet uppstår lite oftare i Volvo än på andra bilar (trots att denna typ av lösning finns på många andra bilamärken).
Columbus skrev:Nix CarMan..inget konstigt i detta...du har rätt och det är det väl ingen som har påstått något annat?? Debatten verkar dock ha spårat ur från ursprungsämnet. Det finns en permanent lösning på ett välkänt problem (handtaget som fastnar). Det finns också en lösning på när elekroniken varnar för öppen dörr men till skllnad från fastfruset dörrhandtag...så den är tillfällig (precis som du påtalar). Det lite olyckliga i sammanhanget är att problemet uppstår lite oftare i Volvo än på andra bilar (trots att denna typ av lösning finns på många andra bilamärken).

Jag har gjort volvos lösning med "special" fett på anvisade punkter på flera bilar, det funkar på 50% av bilarna, men på de flästa av dom fasnar hantaget, men lossnar när dörren slår igen.

alla de bilar jag istället har filat bort matrial på platsen som ska ha fett, har hantagen fungerat felfritt.
De bilar som varit inom garantin har fåt nya handtag istället för ur filning, o dessa fungerar också felfritt.
Volvo vet om att hand taget är för stort för hålet, så dom vet felorsaken (dom vet också om min lösnign)
jag kan inte utalamig om ifall volvo har mer problem med deta än andra biltillverkare, de bilmärken jag varit i kontakt med så verkar det vara standard at sånahär problem alltid uppstår när ny modell kommer. (så det gäller inte bara vovo)
CarMan skrev:jag kan inte utalamig om ifall volvo har mer problem med deta än andra biltillverkare, de bilmärken jag varit i kontakt med så verkar det vara standard at sånahär problem alltid uppstår när ny modell kommer. (så det gäller inte bara vovo)
Så sant..många nya bilmodeller får fel på olika delar men...de är tveksamt om jag kan kalla låsmekanismen som ny eftersom den kom redan i S80,n (vilket är 3,5 år sedan) och felet fortfarande finns kvar.

Påstår ej heller att det inte finns på andra bilmärken men...det uppstår bara lite oftare på Volvo (V70/S80) än på många andra märken/modeller.

Sen kan jag tycka det är trist (det har jag tidigare kommenterat) att sånt här "skitfel" skall uppstå på en i annars bra vinterbil (den är ju trots allt designad och tillverkad i Swe)
8)

Nu blir det i lla fall nya lås :lol:
Jag läste ett test av Beg S80 senaste modellen, i nya nummret av Teknikens Värld , där skrevs det att man skulle kolla att handtagen var åtgärdade eftersom det var problem med dessa.
Så problemet verkar vara väl känt.
I går fastnade mitt handtag på förardörren (15-18 minusgrader) eftersom jag har MY2010 så verkar det som om de har kvar lite "gamla" handtag i lager och chansar på att de skall fungera?
Och jag har även haft problem med att den felindikerar förardörr öppen men skall in för fix av detta och värmar buggen nästa vecka får väl nämna handtaget då.
Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

För att förhindra övervarvning av m[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]