Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Tjena,

Sitter här och kikar ut på kylan, det har hotats med temperaturer under -40 närmaste dygnet. Idag är man ju ledig men imorgon är det dags för jobb igen och jag funderar på om man verkligen bör ge sig iväg om det är runt -40, har knappt 7,5 mil till jobbet.

Är det nån fara med lite värre kyla för relativt nya bilar eller är det bara att tuta och köra? Bör ju inte vara nån större risk men attans om man blir ståendes. :-O)
Användarvisningsbild
av Bosa
Bilen står i varmgarage om nätterna och motorvärmare finns givetvis på jobbet.
Jag tänkte mest under färd, såg nån tabell över kyla och hastighet där -30 i vindstyrka 26m/s genererade -54 i en avkylande effektiv temperatur. Finns ju två sätt att räkna vindavkylning på har jag för mig där den senare ger en lägre vindkyla, t ex så vid -20 och 10m/s vind så ger det en vindavkylning på -34.
100km/h är väl cirka 27,7m/s, vid -40 ger det kanske en effektiv kyla av cirka -70 grader men det gissar jag på utifrån skillnaden i tabellen som finns här: http://www.smhi.se/sgn0102/n0205/faktab ... ylning.pdf

:)
av Rådlös
Men du måste ju lägga in i beräkningen att du samtidigt har en "motkraft" med värme från motorn på ca 80 - 90°C. Och den har du så länge motorn snurrar.
Användarvisningsbild
av camaro69
Så länge bilen går är det inga större problem.
Men problemet kommer om den stannar av olika orsaker. Då gäller det att ha filtar, storjacka, mössa och termobrallor samt näst intill överlevnadskit. För vid dessa vidriga temperaturer så blir kroppen snabbt nerkyld.

Vadå uppvärmning, som många är oroliga för? :wink:

Fy f-n för vinter. Man ska göra som björnarna. :wink:
av LarsBd
Bosa skrev:nån tabell över kyla och hastighet
Ingenting blir kallare än vad termometern visaren däremot kommer avkylningen att ske snabbare ner till aktuell temperatur så -70­°C kan du glömma oavsett hur fort du kör. Har du bara glykol för -40°C och olja för motorstarttemperaturen ska bilen klara sig. Däremot kan det vara olämpligt att tokvarva eller på övrigt sätt busköra då allt blir sprödare i kyla.
Användarvisningsbild
av opA
camaro69 skrev:Men problemet kommer om den stannar av olika orsaker. Då gäller det att ha filtar, storjacka, mössa och termobrallor samt näst intill överlevnadskit. För vid dessa vidriga temperaturer så blir kroppen snabbt nerkyld
Lite halvt off-topic men måste bara säga som ovanstående.

Körde själv ner i ett dike med bilen idag efter en snöhögs-planing och hos oss var de bara -10 men jag trodde ta mig fasiken jag skulle dö av kylan.. fingrarna var borta efter några minuter när jag stod ute och kollade efter skador och inuti bilen blev det fort som tusan kallt.

Förstod direkt hur farligt det är för både unga och speciellt äldre om de händer något med bilen när det är kallt och det som för mig ute på landet kan vara långt till hjälp om t.ex telefon inte fungerar.
av llesrof
Nu vet jag inte vad du tänker köra för bil, men vindavkylningen är ju bara en faktor att räkna med om du tänker köra en roadster och utsätter huden för vinddraget. Vindavkylningseffekten är ett begrepp som talar om hur hudens temperatur påverkas av vinden och omgivningens temperatur. :wink:
Användarvisningsbild
av isak
är ju en nackdel med moderna bilar som det inte går att skärma för kylaren med en tidning ellrr liknande, är ju omöjligt komma dit utan omfattande demontering!
isak
av Vovlo_Henrik
Jag plockar alltid med extra kläder när det börjar bli riktigt kallt, skulle det bli stopp eller dikeskörning så se till att du själv klarar dig :wink: Har själv aldrig haft några problem med min gamla 740, gjorde en 55mila resa häromdan och termometern visade -31 när jag åkte hemifrån, inga problem med bilen :-)-)
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]