Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tompak skrev:
XC90_Executive skrev:
Tompak skrev:Sitter det alltså dubbelturbo i 2.4D också? Jag trodde att det bara var D5 som hade dubbelturbon... Har jag fattat fel?
2,4D fwd - enkelturbo 175hk/420Nm
2,4D awd - dubbelturbo 163hk/420Nm
D5 awd - dubbelturbo 205hk/420Nm
Så med andra ord är 163 hk & D5 EXAKT samma motor = chiptrimmning gör att man kan välja bort merpriset för en D5, är det rätt uppfattat av mig, eller är det mer som skiljer dom åt?
Exakt! Bra va. Jag rekommenderar RICA och BSR, om man nu vill trimma.

Så med RICA går du från 163hk/420Nm till 240/480. Rica tar hänsyn till Automatlådans begränsing på 500 Nm tror jag.

Jag kommer iaf välja detta och köpa extrautrustning för 20000 kr som man sparar på att inte välja D5! 163/420 räcker långt.
supersonic skrev:Det här är en ganska vanlig föreställning som jag möter! Varken Audi eller Subaru (gillar båda de märkena för övrigt!) har ett så blixtsnabbt system som dessutom gör ett mjukt ingrepp + att X-drive funkar bäst på mattor som rullar, dvs, vänster framhjul har fäste och höger bakhjul har fäste men inte de andra två. Detta test används bla av TV och sätter verkligen prov hur intelligent systemet är. Även i test med mattor på samma sida är X-drive och mercedes 4-Matic grymma.
Fast både Subaru och Audi är ju "riktig" konstant 4wd som inte behöver kopplas in så som Haldex och Bmw xi. Ska man dra tunga släp med sämre fäste, tex upptagning av en båt så gissar jag att sånt är avgörande. Iaf så visade ju ett annat Teknikens värld test det. Audi, Subaru och iof också Bmw i topp. Haldexbilarna lyckades inte så bra.
bilgalen skrev:
supersonic skrev:Det här är en ganska vanlig föreställning som jag möter! Varken Audi eller Subaru (gillar båda de märkena för övrigt!) har ett så blixtsnabbt system som dessutom gör ett mjukt ingrepp + att X-drive funkar bäst på mattor som rullar, dvs, vänster framhjul har fäste och höger bakhjul har fäste men inte de andra två. Detta test används bla av TV och sätter verkligen prov hur intelligent systemet är. Även i test med mattor på samma sida är X-drive och mercedes 4-Matic grymma.
Fast både Subaru och Audi är ju "riktig" konstant 4wd som inte behöver kopplas in så som Haldex och Bmw xi. Ska man dra tunga släp med sämre fäste, tex upptagning av en båt så gissar jag att sånt är avgörande. Iaf så visade ju ett annat Teknikens värld test det. Audi, Subaru och iof också Bmw i topp. Haldexbilarna lyckades inte så bra.

2.3 tons båt på sandiga och grönslemiga branta ramper har varit nada problems för mig. Man kommer upp hur lätt som helst. Haldex låser ihop alla hjulen direkt vis start så jag har aldrig haft problem. Ej heller med 2 tons hästsläp bakom i djupsnö eller på is.

Det är mera vid fullgas i djupsnö på motorvägen i 110 blås med bred-sladd som quattro och subban gör sig lite bättre eftersom alla hjulen driver 100% av tiden.
av tunnis
Nu har ni väll hamnat lite väl långt off-topic :roll:

Visserligen är det intresant att läsa om era tankar kring fyrhjulsdrift, men gör det gärna i en egen tråd.

Jag skall under våren lägga en beställning på en XC60 eller Q5 och det är väldigt skoj att se vad folk tycker kring dessa (precis som tråden skall handla om)
tunnis skrev:Nu har ni väll hamnat lite väl långt off-topic :roll:

Visserligen är det intresant att läsa om era tankar kring fyrhjulsdrift, men gör det gärna i en egen tråd.

Jag skall under våren lägga en beställning på en XC60 eller Q5 och det är väldigt skoj att se vad folk tycker kring dessa (precis som tråden skall handla om)
Detta är ju on-topic inte off-topic.

Högst relevat om du väljer mellan XC60 och Q5 eftersom den ena har haldex = 4wd on demand och den andra torssenquattro = 4wd konstant vilket ger olika egenskaper som borde vara viktiga för dig.

Jag tycker Q5ans konstanta 4wd ger jämnare och stabilare gång i hög fart på dåligt underlag då ju kraften fördela ut på alla hjulen hela tiden så hjulspinn inte inträffar. Med haldex kopplas ju bakhulen in och ut hela tiden när de behövs (vid hjulspinn), funkar kanon men är inte rktigt lika stabilt om du pressar på på gränsen, även om nya haldexen är grymt kvick

Passa på nu i snöstormen och ta ut dem och pressa på lite i högre fart nära gränserna så kommer du att känna skillnaden
tunnis skrev:Nu har ni väll hamnat lite väl långt off-topic :roll:

Off-topic??? 4WD till dessa bilar är väl en väldigt viktig del i ett bilköp. Även om alla är bra system, så finns det betydande skillnader!!
Användarvisningsbild
av bjornw
Vi har också stått inför samma val som du. Vi har provat och utvärderat XC60, Q5 och nya Outback. Försöker sammanfatta intrycken...
tunnis skrev:Visserligen är det intresant att läsa om era tankar kring fyrhjulsdrift, men gör det gärna i en egen tråd.
De olika systemen ger lite olika egenskaper så det är inte helt oviktigt, som även B20 skriver. Däremot finns det riktigt gott om fördomar i den här frågan. Tex att Quattro och "Subaru" är världsbäst och har helt unika lösningar. Tittar man lite noggrannare på hur de olika 4wd-systemen är uppbygda ser man att det finns två kategorier, de som har mittfördelningen först (Audi, Subaru mfl) och de som har fördelningen efter (eller tillsammans med) en axel (de flesta Haldex, Honda mfl). Bilarna du väljer bland hamnar alltså i varsin kategori. Audi Q5 har senaste generation av Torsen-diffen (gen 3) som har initial fördelning 40% fram och 60% bak (lika som x-drive) och den skiljer sig ganska radikalt i beteende från tidigare generationer av Torsen som började på 50/50. Q5 är snabbare i reaktionerna och mycket mer styrvillig än sina äldre syskon och många av nackdelarna med torsen är eliminerade. På samma sätt är Gen4 av Haldex något helt annat än Gen3. Skillnaden är större än mellan generationerna av Torsen, det är i princip ett helt nytt system, tekniskt sett. Det är inte längre beroende av hjulspinn för att reagera utan kan med hjälp av information från övriga system i bilen (styrutslag, gaspedal, gyro, ABS mm) förutse behov av kraft mellan axlarna och fördela den innan behovet kommer. Haldex i Volvo kan inte få bakhjulen att snurra fortare än framhjulen, däremot kan den ge mer än 50% av vridmomentet till bakhjulen (om det finns mer fäste där). Hur visar det här sig körmässigt då? Intrycken från våra körövningar är dessa:

I lätt terrängkörning på en isig och snöig (> 2dm) skogsbilsväg visade det sig att XC60 var bättre på start i backe än både Outback och Q5. Q5:an kom inte upp alls medans Outbacken krävde mycket gas och lång tid. Alla hade odubbade däck men av olika fabrikat, hur mycket det påverkade är svårt att veta. Vi som provade uppfattade det som att XC60:n antispinnsystem (STC) reagerade snabbast och mest adekvat, där av att den var bäst (inte mittdiffen alltså, alla 3 vred runt både bak och fram direkt från start). XC60:n rör sig mer följsamt på dålig väg än de andra två också. Den sväljer gropar och lerhål utan besvär. De andra två är hårdare satta och det smäller och studsar betänkligt.

På hårda jämna underlag går Q5:an grymt bra. Den är extremt lättkörd och styrvillig. Man kan köra riktigt fort utan tendenser till kast eller sladdar. Den ligger stumt mot vägen. XC60 är yvigare och har lite sämre vägkontakt. Nära gränsen styr den in sämre och kastar med bakvagnen i utgången av kurvan. Outbacken är sedan länge distansierad, den tappar fästet långt före de andra två. Framförallt börjar den gå ut med baken tidigt. Roligt ja - säkert nej. Både Q5 och Outback lider av sin hårda fjädring på dåliga grusvägar och tappar lätt greppet vid större gropar. På "tvättbräda" vibrerar hela Outbacken mycket. XC60:n känns i icke-rally fart som den tryggaste att köra.

I dåligt före (oplogad snö) på landsväg går Q5:an stadigast av de tre. Den håller spåret obehindrat och plöjer genom snösträngar utan protester. Outbacken går också stadigt så länge man inte är för hastig med ratten, då bakvagnen inte riktigt vill komma med. XC60 känns åter igen lite yvig och lätt på vägen, den går bra den med men de andra två kränger mindre och går stummare mot vägen.

Summa summarum så har 4wd systemet mariginell betydelse. Det är tydligt att chassi, viktbalans, antisladd/spinn, hjulvinklar, fjädringväg och andra kördynamiska egenskaper påverkar mer än skillnaderna i drivningen. Det går att hitta alla systems svaga punkter, men dessa tre är så kompetenta att det knappast spelar någon roll.
Tänk på att Subaru har 3 olika 4wd system i nya Outback. Vi hade 2.0d manuell som har 50/50 fördelning med öppen mellan diff och viskobroms. De två bensinarna har elektroniskt styrda lamellkopplingar (likt Haldex alltså) med olika fördelning.
tunnis skrev:Jag skall under våren lägga en beställning på en XC60 eller Q5 och det är väldigt skoj att se vad folk tycker kring dessa (precis som tråden skall handla om)
Vi valde iaf XC60:n. Avgörande faktorer var säkerhet, utrymmen, pris och att den framstod som mest mångsidig. Även fast de andra bilarna var bättre på vissa egenskaper var XC60:n aldrig dålig.

Q5
+ Körkänsla och väggrepp
+ Kvalitetskänsla
+ Motor och växellåda
-- UTRYMME (de glömde bort bagaget när de ritade bilen, litet och svårlastat)
- Fjädringskomfort
- MMI (lyser för mycket i mörker och ÄR krånglig)
- Driftkostnad (ingen fri service)
- Däcksprut hörs rätt ordentligt på grusad vinterväg

Outback
++ PRIS
+ Utrymmen
+ Liten krängning, stadig på vägen
- Antisladd segt i reaktionen
- Yvig bakvagn
- Kvalitetskänsla
- Stolar
- Knattrig motor och klonkig växellåda
- Ljudnivå, speciellt vägljud
- "Billiga lösningar" (inte dual-xenon, inte helt platt baksäte, inte backvarnare, mittenbältet i taket osv)

XC60
+ Vägegenskaper allround
+ Säkerhet
+ Driftkostnad
+ Utrymmen
+ Stolar och instrumentering
+ Bränslevärmaren
- Delar av inredningen plastig, radio-displayen
- Inte tillräckligt snål motor
bjornw skrev:Summa summarum så har 4wd systemet mariginell betydelse. Det är tydligt att chassi, viktbalans, antisladd/spinn, hjulvinklar, fjädringväg och andra kördynamiska egenskaper påverkar mer än skillnaderna i drivningen. Det går att hitta alla systems svaga punkter, men dessa tre är så kompetenta att det knappast spelar någon roll.
Jag håller verkligen med att chassi och fjädringsväg har en större betydelse för de flesta i de mesta och flesta situationer. Du skriver utförligt och bra, tack!

Men du nämner inte X-drive och det systemet är i en egen division, enligt mig. Om man fick välja en bil... :D XC60 stolar och säkerhet, Q5 chassi och kvalitetskänsla/premium, BMW X-drive: TACK!! :twisted:
Det är intressant hur olika man kan uppfatta saker. Ovan så skrevs att Outbackens dieselmotor uppfattades som knattrig i jämförelse med Xc60 och Q5. Jag för egen del blev grymt imponerad av Subarus boxerdiesel. Väldigt vibrationsfri och tyst jämfört med framförallt Volvos dieslar som jag fortfarande tycker är väl skrammliga (speciellt vid kallstart!).
bilgalen skrev:Det är intressant hur olika man kan uppfatta saker. Ovan så skrevs att Outbackens dieselmotor uppfattades som knattrig i jämförelse med Xc60 och Q5. Jag för egen del blev grymt imponerad av Subarus boxerdiesel. Väldigt vibrationsfri och tyst jämfört med framförallt Volvos dieslar som jag fortfarande tycker är väl skrammliga (speciellt vid kallstart!).
Tycker du nya D5 205hk/420Nm med 1.800 bar piezo insprut skrammlar när det blir kallt? :???: Den går väl inte som en 6-cylindig diesel från tyskland men... :D
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]