Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvot6
Hej

Jag har en volvo s80 t6 -99. Tempmätaren går inte upp mer än nått sträck och jag får inte någon riktig värme i bilen fast motorn är varm. Om jag åker i låg hastighet blir de lite varmt men på motorväg blir det inge varmluft.
Har pratat med en kompis som kan en del om bilar och han säger att de är termostaten som troligen är slut.
Är det mycket jobb att byta den eller ska man lämna in bilen till bilia så dom får göra det. Är det någon som vet vad dom tar för att göra det ?
av Lanzar
900:- el 950:- betalade vi för bytet på våran v70N.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Gör en sökning på termostat i den här kategorin. Finns ganska många trådar om detta
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Jag hade samma symptom som dig fast på min V70 (2001) och jag bytte termostaten själv (ca 180 kr), det var enkelt men det var lite förberedelsearbete innan man kunde skrida till verket. Först med avsvalnad motor och kylbehållarens lock avskruvad tömma ur 2 liter kylarvätska via avtappningsskruven på undersidan kylaren (för att komma åt den var man tvungen plockas bort en skyddskåpa i plast under bilen (det var lite småpill innan jag fick av den). Dra åt avtappningsskruven igen. Byte av själva termostaten var sen enkelt, i mitt fall först ta bort en kåpa över kamremmen (enkelt att ta bort, två skruvar, torx-nyckel T30 och två snäpplås) och sen var det bara att skruva bort kåpan till termostaten (två torx-skruv, nyckel T40) och vips så är termostaten där och klar att byta. Viktigt att termostaten hamnar i samma läge med som innan bytet. Sen fyllde jag på ny kylarklykol (blandat 50 % glykol, 50% vatten) till max-märket i kylvätskebehålaren. Jag passade även på att byta slangklämman för nedre kylslangen (där avtappningsskruven finns) då den såg genomrostig ut (fick fila av den snett över skruven så jag tillslut kunde bända loss den) - slangklämman kosta ca 20 kr på Volvo (lite förebyggande där).
Jag var inne i garage och gjorde detta, har du ej garage så skulle jag nog lämna in till verkstad för byte av termostaten.

Sen var det bara att starta och så efter en stund var temperaturmätaren i mitten där den skall vara och värmen i bilen var mycket mycket bra. Förut fick jag köra med 22-23 grader på värmen men nu var 20 grader bekväm värme

Dock har stolsvärmen i min bil nu lagt av så nu skall jag försöka lösa det - troligen värmeslingen i sittdynan förarplatsen som pajat - har ohm-mätt idag och det verkar så.

/Bo
av hansjkpg
volvot6 skrev:Hej

Jag har en volvo s80 t6 -99. Tempmätaren går inte upp mer än nått sträck och jag får inte någon riktig värme i bilen fast motorn är varm. Om jag åker i låg hastighet blir de lite varmt men på motorväg blir det inge varmluft.
Har pratat med en kompis som kan en del om bilar och han säger att de är termostaten som troligen är slut.
Är det mycket jobb att byta den eller ska man lämna in bilen till bilia så dom får göra det. Är det någon som vet vad dom tar för att göra det ?
.
Kan finnas två olika sorter , kanske beroende på motortyp , den ena ,horisontell termostat verkar enkel att byta , medan den andra, vertikal är lite bökigare men inte omöjlig, tyvärr står det inte i Haynes vilken som sitter i vilken motor.
Användarvisningsbild
av CarMan
på en T6:A sitter termostathuset innenför kamremskåpen mellern kammarna...
av volvot6
Tack för alla snabba svar. Och tipps Jag tänkte jag skulle försöka mig på termostatbytet i helgen :)
Får jag inte till det så blir de att lämna in bilen till bilia.
vol:-)
Användarvisningsbild
av CarMan
du har en 99:a har du bytt kamrem? den ska bytas efter 10 år.
om du gör en 16000 milaserivce på din bil så ingår kamremsbyte, tror även att termostatbyte ingår då, om dom inte ändrat det.
av hansjkpg
CarMan skrev:på en T6:A sitter termostathuset innenför kamremskåpen mellern kammarna...
.
Hehe , allt för att göra det ännu j..ligare :D

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]