Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Haldex systemet fungerar över all förväntan om du frågar mig. Kompisen (som kör XC60) och jag gav oss ut på en minst sagt snöfylld parkeringsplats och hade lite skoj. Snön var visserligen väldigt lätt men det var inga som helst problem att ta sig runt. Bägge har vi Nokian Hakka 5 dubbdäck. Bilderna nedan talar sitt tydliga språk :-)-)

Det enda som är synd att det inte går att stänga av antisladd systemet helt. Så fort det går lite fortare går det in och slår av abrupt även om det är avstängt.

Bild
Bild
Bild
Klockrent! (D) :mrgreen:

Jag gjorde samma med S80in igår. Då låg det dock bara 2dm snö på marken. Men har jag reducerat DSTC i färddatormenyn och gasar på bra så kan jag ha den på ställ hur länge jag vill.
Schyssta bilder!

Min uppfattning är att världens bästa fyrhjulsdriftssytem numera återfinns i BMW, nya X-drive verkar vara måttstocken alla vill nå. Baserat på en mängd tester och uppfattningar som jag har läst och hört de senaste åren! Detta är vad jag tror. Rätt imponerande att som BMW inte har någon direkt erfarenhet av 4WD och sen gör ett supersystem.

Synd att man måste gasa så mycket för att få snurr på Haldex, även i det absolut senaste systemet. Men gasar man så har man äkta (nåja) 4WD! :D

Just my 2 cents...
av Amli
supersonic skrev:Schyssta bilder!

Min uppfattning är att världens bästa fyrhjulsdriftssytem numera återfinns i BMW, nya X-drive verkar vara måttstocken alla vill nå. Baserat på en mängd tester och uppfattningar som jag har läst och hört de senaste åren! Detta är vad jag tror. Rätt imponerande att som BMW inte har någon direkt erfarenhet av 4WD och sen gör ett supersystem.

Synd att man måste gasa så mycket för att få snurr på Haldex, även i det absolut senaste systemet. Men gasar man så har man äkta (nåja) 4WD! :D

Just my 2 cents...
Tack :)
Jag har oxå hört bara bra om BMW´s X-drive! Men av någon anledning har jag hört att den gör sig bäst i de större modellerna, 5-serie och uppåt. Inte lika bra i t ex 3-serien alltså. Ingen aning varför eller om det stämmer. Jag har bara testat den i X3, X6 och X5 och det lilla jag testade funderade den klanderfritt.
Amli skrev:
supersonic skrev:Schyssta bilder!

Just my 2 cents...
Tack :)
Jag har oxå hört bara bra om BMW´s X-drive! Men av någon anledning har jag hört att den gör sig bäst i de större modellerna, 5-serie och uppåt. Inte lika bra i t ex 3-serien alltså. Ingen aning varför eller om det stämmer. Jag har bara testat den i X3, X6 och X5 och det lilla jag testade funderade den klanderfritt.
Intressant! Hmm... vet inte om det är nån annan X-drive i 3-serien då. Det är härligt med snö i alla fall och Volvobilar klagar sällan över varken snö eller kyla. 2 dm markfrigång och haldex kommer man riktigt långt med.
supersonic skrev:Min uppfattning är att världens bästa fyrhjulsdriftssytem numera återfinns i BMW, nya X-drive verkar vara måttstocken alla vill nå.
Fast allra bäst måste väl ändå Audis quattro och Subarus 4wd vara? Åtminstone om vi nu pratar personbilar/Suv:ar och räknar bort "riktiga terrängfordon" som Land Rover Defender, Toyota Landcruiser mfl.
av Tompak
XC90_Executive skrev:
Tompak skrev:Sitter det alltså dubbelturbo i 2.4D också? Jag trodde att det bara var D5 som hade dubbelturbon... Har jag fattat fel?
2,4D fwd - enkelturbo 175hk/420Nm
2,4D awd - dubbelturbo 163hk/420Nm
D5 awd - dubbelturbo 205hk/420Nm
Så med andra ord är 163 hk & D5 EXAKT samma motor = chiptrimmning gör att man kan välja bort merpriset för en D5, är det rätt uppfattat av mig, eller är det mer som skiljer dom åt?
bilgalen skrev:Fast allra bäst måste väl ändå Audis quattro och Subarus 4wd vara? Åtminstone om vi nu pratar personbilar/Suv:ar och räknar bort "riktiga terrängfordon" som Land Rover Defender, Toyota Landcruiser mfl.
Det beror på vad man vill åt. Läste ett test i TV där det bland annat gick ut på att köra upp för en rejält snötäckt backe. Subaru Tibeca kom halvvägs. V50 awd körde enkelt upp. Likaså Audi A4 q.
bilgalen skrev:
supersonic skrev:Min uppfattning är att världens bästa fyrhjulsdriftssytem numera återfinns i BMW, nya X-drive verkar vara måttstocken alla vill nå.
Fast allra bäst måste väl ändå Audis quattro och Subarus 4wd vara? Åtminstone om vi nu pratar personbilar/Suv:ar och räknar bort "riktiga terrängfordon" som Land Rover Defender, Toyota Landcruiser mfl.
Hej! Det här är en ganska vanlig föreställning som jag möter! Varken Audi eller Subaru (gillar båda de märkena för övrigt!) har ett så blixtsnabbt system som dessutom gör ett mjukt ingrepp + att X-drive funkar bäst på mattor som rullar, dvs, vänster framhjul har fäste och höger bakhjul har fäste men inte de andra två. Detta test används bla av TV och sätter verkligen prov hur intelligent systemet är. Även i test med mattor på samma sida är X-drive och mercedes 4-Matic grymma.

Jag tror alla förstod att jag menade 4WD till personbilar/SUV.

BMW är yngst i gänget, minst erfarenhet, men många anser det var ett modernare/bättre/effektivare/bränslesnålare system än det modernaste Quattro-systemet!
Senast redigerad av 2 supersonic, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]