Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
VolvoB20 skrev:
Variosboy skrev:Skulle snarare säga att aerodynamik gått före funktion :roll:
Man skulle ju vilja tro det men nej, V70II har väl ca 30% högre luftmotstånd än V70N och XC60 tex har skrämmande 50% högre luftmotstånd, svårt att köra snål då. Svårt för nya snåla motorerna att kompensera bort det.

Man har lagt in massor med balla väck, vinklar och knixar i karossformen för att den ska se ballare ut men tyvärr kostar det på massor när karossen ska pressa fram genom luften.
Nu pratade vi om en detalj, nämligen vindrutetorkarna å inget annat, och att dom sitter så långt ner i viloläget, skyddat av huven, ja det har att göra med att man vill minska turbulensen över torkarbladen..
Sen att karossen i övrigt och jämfört med V70N är sämre på den punkten, ja det är ju bara hard facts, och inget som någon sagt något annat om heller! :wink:
av CalleV70
Lacke skrev:
CalleV70 skrev:Vad gäller diesel, skiljer man på "sommar"= D10, och "vinter"= D32, vinterdiesel med något lägre densitet innebär några % mindre energiinnehåll. Det är pumpegenskapen vid -10 resp - 32 grader man pratar om. Inomhustank hemma = D10, utomhustank = D32. Samma med bilar, lite fotogen eller annat ger lägre pumptemperatur.
Fast den diesel man tankar på macken är ju MK1 och där skiljer det inte (vad jag minns) mellan sommar och vinter, den andra "smörjan" du beskriver är ju det man eldar hemma med :wink:

Diesel, villaolja, eldningsolja, fartygsdiesel, farmarolja är i stort samma produkt men olika skatteklasser. Därav färgskillnaderna (röd, grön, gul samt oförgad skattad). Du kan köra på det mesta, fast det är olagligt (och höga böter).

MK är ju miljöklass. Avser mer svavelinnehåll än filtrerbarhet (hur kallt det kan vara). Inte så mycket om vinter eller sommar.
Som du är inne på, är bil-diesel ganska lika, men detta i Sverige. Typ ”sommarkvalitet” är vanligare i europa då energiinnehållet är högre samt priset lägre.
I Sverige har vi kanske – 26 på sommartankningar och ner till – 37 på vintern norr om Gävle t.ex. Så det skiljer även om du inte märker detta. Vidare kommer biodiesel in, dvs RME (raps) blandas i. RME är inte så bra i kyla. Ren biodiesel klarar nog inte vintrar idag. Kanske ner till -25.
av Joppe
Tjena

Min v70 2,4d 2010 har startat direkt vid -25 nu i nyårshelgen, utan värmare. Enligt mig behövs ingen vanlig elmotorvärmare utan dieselvärmaren räcker. Dock ryker värmaren mera på v70 2,4d än min tiidgare v50 2.0d
av Tobbev
I natt har det snöar rejät här i Götet. Till råga på allt så har det blåst upp drivor som är riktigt höga på sina ställen.

Var tvungen att åka in till jobbet i dag, men tänkte, ojojoj, hur skall det här gå. Helgdag = oplogat, samt inga andra som har kört på vägarna. Satte mig i bilen och brummade iväg. Glömde ställa dieselvärmaren i går så det var lite småkyligt :)

Det gick alldeles utmärkt att komma iväg, även om det kasade lite på sina ställen. Kommer fram till jobbet och kör in vid VAK (för er som känner till Volvo) och ser att det säkerligen är 30-40cm snö i hela backen upp mot PVE. Jaha, tänkte jag, det här klarar ingen bil utan fyrhjulsdrift., det är bara att åka hem.

Tänkte dock att jag måste ge det ett försök. Har odubbade vinterdäck. Gasar på lite och ta mig f*n, bilen tuffar på så lungt och fint hela vägen uppför backen. Kommer upp till PVE där en brantare backe väntar. Mitt i den backen svänger vägen 90 grader också. Inga problem där heller.

Är dieslar bättre på sådana här situationer än bensinare (generellt), för med min förra bil så hade detta aldrig lyckats?

Mvh
Tobbe
av Steff 99
Tobbev skrev:I natt har det snöar rejät här i Götet. Till råga på allt så har det blåst upp drivor som är riktigt höga på sina ställen.

Var tvungen att åka in till jobbet i dag, men tänkte, ojojoj, hur skall det här gå. Helgdag = oplogat, samt inga andra som har kört på vägarna. Satte mig i bilen och brummade iväg. Glömde ställa dieselvärmaren i går så det var lite småkyligt :)

Det gick alldeles utmärkt att komma iväg, även om det kasade lite på sina ställen. Kommer fram till jobbet och kör in vid VAK (för er som känner till Volvo) och ser att det säkerligen är 30-40cm snö i hela backen upp mot PVE. Jaha, tänkte jag, det här klarar ingen bil utan fyrhjulsdrift., det är bara att åka hem.

Tänkte dock att jag måste ge det ett försök. Har odubbade vinterdäck. Gasar på lite och ta mig f*n, bilen tuffar på så lungt och fint hela vägen uppför backen. Kommer upp till PVE där en brantare backe väntar. Mitt i den backen svänger vägen 90 grader också. Inga problem där heller.

Är dieslar bättre på sådana här situationer än bensinare (generellt), för med min förra bil så hade detta aldrig lyckats?

Mvh
Tobbe
Vad har du för fabrikat på v-däcken ?
av Tobbev
I min beställningslista ser jag nu att det står

"Tillbehör Goodyear GYFP205/60R16 UG7+"

Men jag är hyfsat (99.9%) säker på att det sitter Continental WinterContact på bilen. Kan dubbelkolla när jag åker hem.
av Steff 99
Tobbev skrev:I min beställningslista ser jag nu att det står

Men jag är hyfsat (99.9%) säker på att det sitter Continental WinterContact på bilen. Kan dubbelkolla när jag åker hem.
Hade du haft Michelin så hade du förmodligen fått gå upp för backen..... :-(O) vilket jag har konstaterat vid ett flertal tillfälle :cry:
av Tobbev
Steff 99 skrev:
Tobbev skrev:I min beställningslista ser jag nu att det står

Hade du haft Michelin så hade du förmodligen fått gå upp för backen..... :-(O) vilket jag har konstaterat vid ett flertal tillfälle :cry:
Å fasen. Jag valde inte märke själv utan fick det som tjänstebilsavdelningen har bestämt. Tur man inte fick Michelin då.
Användarvisningsbild
av P1800
Bilen går i de stora hela bra i kylan med några anmärkningar;
- Allmänt skrammel från inredningen när det är runt -10, främst instrumentpanelen och framdörrarna / B-stölparna
- Gnurkande från bakvagnen - låter mera som en gammal hästvagn än ny bil (-15)
- Det känns som att fjädringen slår igenom redan av små ojämnheter som broskarvar och brunnslock. (-15)
- kopplingspedalen har tendenser att hänga sig (-20)
- Massor av snö och is samlas bakom och under huvkanten runt torkarna
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Falk skrev: Men, hur är det med moderna dieslar beträffande kallstart? Ni som bor norr ut, vad är era erfarenheter? Startar de, precis som mina bensinare alltid gjort, klockrent när det är -30°?
Och hur funkar startknappen på V70II 2.4D-175 om det skulle vara tjurigt att få igång maskin? Maler startmotorn på förevigt tills motorn (förhoppningsvis) startar, eller finns det nå'n time-out med i bilden, så att man får ta om efter ett tag?
En annan tanke är vilket som är bäst när det är riktigt, riktigt kallt. Att köra värmaren en stund och hoppas att motorn startar lättare eller att inte köra värmaren för att spara batteriet?
Jag lyckades starta vid -21 (utan värmare) utan problem i alla fall, det hade dessutom varit kallare på natten så motorn var nog ännu kallare. Det tog ca 3 sekunder efter att jag tryckt på knappen innan den försökte starta men det gick fint. Den låter än mer som en traktor och displayen är riktigt seg men vad gör det? :)

I samband med det kalla vädret körde jag värmaren bra mycket mer än jag hade bilen igång, så jag kommer inte bry mig om att tänka på batteriet i framtiden....

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Byte av multirem på en xc-70, 2008

Med dieselmotor 2,4-2,5 vad är det för[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]