Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tobbev. Du får återkomma med vilken åtgärd och vad svaret blev från "din" verkstad. Känner inte att svaret jag fick upplevs som att Volvo har koll på problemet men...jag kan ha fel. Vi får väl hålla koll på om åtgärderna löser våra problem :wink:
Finns en serviceåtgärd för handtag som fastnar i utfällt läge.
an slipar av en anliggningsyta samt smörjer in det.

Det symptomet har inget med att bilen varnar för att någon dörr är öppen,det
meddelandet beror på att låset i dörren har frusit
Tobbev skrev:T.o.m folk här verkar tro att en V70 bara är en Mondeo med volvomärke :roll:

Visst, en V70 innehåller komponenter som delas med ford, men det är långt ifrån så många som många verkar tro.
jag skulle häldre säga att bilarna delar en del konstruktionslösningar, inte att själva komponenterna är identiska
CarMan skrev:
Tobbev skrev:T.o.m folk här verkar tro att en V70 bara är en Mondeo med volvomärke :roll:

Visst, en V70 innehåller komponenter som delas med ford, men det är långt ifrån så många som många verkar tro.
jag skulle häldre säga att bilarna delar en del konstruktionslösningar, inte att själva komponenterna är identiska
Fast det lär ju vara en hel del komponenter som är identiska inom Ford-familjen också. Nu kan jag uppenbarligen för lite för att peka ut vissa delar som är gemensamma (jag trodde ju att dörrhantagen var en sån del). Men nån annan här kan säkert bättre.
Nu är det kanske Ford delar men snart är det Geely så det är bra om vi lär oss hur man skall slipa lite på delarna för att dem skall fungera:)))
Eftersom det här felet verkar vara känd hos Volvo,kan det vara så att de åtgerdar det kostnadsfritt?(bilen är ju 4-5 år gammal nu).
Jag är rätt nöjd med bilen men jag har påpekat lite fel genom åren hos Volvo och jag tycker att jag fått höra rätt ofta att det är ett Volvo egenskap (att det skramlar i instrumentpanelen,kör man över 100 så kan man inte tvätta övre delen av vindrutan,det här med handtaget,att spännrulen till generator remmen håller bara 4000 mil och rätt mycket annat också). Har det altid varit så här eller det är nu när Volvo blev uppköpt? Jag bytte från Audi för jag var inte als nöjd med servicen(den var katastrofal här i Malmö),så köpte jag Volvo just för att slipa laga bilen hela tiden,men jag blev lite besviken nu också. Misförstå inte mig nu,har inte haft störe fel,det är bara bagateler ,men hör man samma sak hela tiden(att det är bara att lära sig leva med det) så börjar man fundera om man köpt rätt bil
??:-/
Psyko skrev:Finns en serviceåtgärd för handtag som fastnar i utfällt läge.
an slipar av en anliggningsyta samt smörjer in det.

Det symptomet har inget med att bilen varnar för att någon dörr är öppen,det
meddelandet beror på att låset i dörren har frusit
Helt rätt..är två helt skilda saker men inom samma område (har aldrig påstått något annat). Varning för öppen dörr.. fukten fryser till "is" vilket gör att det bättre leder. Det vet "alla"...men varför det kommer in fukt, som påverkar kontakten så att den larmar, finns det fortfarande inget analyssvar på. Att det kommer in fukt/kondens det gör det på alla bilar ;-//
så länge en del inte är vakumsugen eller fyld med argongas eller liknande, så fins det luft där.
all luft inehåller fukt, fukthalten varierar från dag till dag. fukt fryser.

var har vi det konstiga i samanhanget?

sen kan man ju konstruera saker på olika sägg för at göra konstruktionen okänslig mot fukt/ vatten intrång.
snö & is, blir vatten, samt att regn är vatten, det är ju bar mycke mer "fukt" än vad luften innehåller (män även detta går ju att bygga bort)
men det är säker inte så lätt som det låter, då man "ständigt" misslyckas
det där att det är en dörr som varnar för öppen dör fast den är stängd, finns det en tillfällig åtgärd på man kan göra (den har arit tillfällig i snart 2 år) så frågan är om det kommer att komma nån permanent lösning???
Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]

Tankat. Ska låna ut bilen till syrran fr&ari[…]

Var köpa stödbatteri?

Har märkt att start o stopp funktion slutat f[…]

A-traktor av 2,4d?

Se där ja, då kan det ju gå ialla[…]