Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sand3rs
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Vem ljuger 8) ...alla kan väl läsa lite galet på displayen... :mrgreen:

Det är fritt fram att läsa av själv! :wink: Piskade förresten en Mustang GT -07 för en månad sedan. :mrgreen:

En kompis hade en BMW 545i innan. Han hade inte en chans att hänga med upp till 100km/h.
Bild

OT igen. Tråden är slaktad! :oops: Från verklig förbrukning, till verklig prestanda.
Oavsett, intressant att följa. Jag var/är verkligt intresserad av att höra om din förbrukning på v8an. Tyvärr har "bilbytarj----n" slagit till i mig på riktigt och jag är helt såld på just v8an.

Ännu mer OT, om någon sitter inne med bra knep för hur man blir av med suget efter ny bil så får ni gärna delge dessa...
Användarvisningsbild
av Falk
Det finns ju ett gäng trådar som avhandlar förbrukning. Jag lyfter denna eftersom rubriken passar... :D

Så här ser förbrukningen ut hittills för min V70II 2.4D-175 MY-10 Manuell låda.
Snittet ligger på 0.76 verklig förbrukning inkl värmare. Ganska blandad körning även lite körning med släp med i bilden... Hittills på vinterhjul.
Färdatorn visar typ 0.69 snittförbrukning.
Blir intressant att se hur det utvecklar sig med sommardäck och varmare väder...

Rad 5 inkluderar normal körning Sthlm-Sundsvall
Rad 13 är normal körning Sthlm-Gbg. Farthållare "laglig" fart.
Rad 10 och 11 är fjällresa Sthlm-Härjedalen-Sthlm med absolut fullastad bil, 5pers + takbox. Bitvis mycket rask landsvägskörning.
I övrigt mest kortare stadskörning inkl värmare.

Bild
av Steff 99
Falk skrev:Det finns ju ett gäng trådar som avhandlar förbrukning. Jag lyfter denna eftersom rubriken passar... :D

Så här ser förbrukningen ut hittills för min V70II 2.4D-175 MY-10 Manuell låda.
Snittet ligger på 0.76 verklig förbrukning inkl värmare. Ganska blandad körning även lite körning med släp med i bilden... Hittills på vinterhjul.
Färdatorn visar typ 0.69 snittförbrukning.
Blir intressant att se hur det utvecklar sig med sommardäck och varmare väder...

Rad 5 inkluderar normal körning Sthlm-Sundsvall
Rad 13 är normal körning Sthlm-Gbg. Farthållare "laglig" fart.
Rad 10 och 11 är fjällresa Sthlm-Härjedalen-Sthlm med absolut fullastad bil, 5pers + takbox. Bitvis mycket rask landsvägskörning.
I övrigt mest kortare stadskörning inkl värmare.

Bild
Din förbrukning stämmer med min, jag har ett snitt på ca 0,86L /mil enligt färddatorn 0,74 och då är det beräknat på ca 400 mil
Men min är en automat.

Vad jag är förundrad över är färdatornsuppgift kontra verklig förbrukning.
Flera säger att diffen är värmarens förbrukning, men kan verkligen värmaren ha förbrukat nära 48 liter på 400 mil, märkväl att jag har bara kört den två ggr på tiduret.

Eller är färddatorn så dåligt kalibrerad, vet någon hur man justera färdatorn, hittar inget om det i instruktionsboken.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nu vet jag ju inget om vilken typ av körning du gör, men låt säga att du kör 400 mil i blandat tempo, Då skulle jag gissa att du absolut max kommer upp i en snitthastighet av säg 70km/h. (själv brukar jag ligga på ett snitt på ca 45km/h..

Det betyder att du kört ca 57 timmar för att färdas 400 mil.
Det gör i så fall att din värmare gått i 57 timmar nu när det är så kallt, och med en timförbrukning på 0,84 liter per timme så får du nog vara rätt nöjd!

Hörde någonstans någon gång att värmaren drar ca 0,6 liter per timme, om det stämmer eller inte har jag ingen aning om, men det låter ju rimligt att det ligger där någonstans med tanke på att mina uppgifter ovan endast är uppskattningar..
av Steff 99
Variosboy skrev:Nu vet jag ju inget om vilken typ av körning du gör, men låt säga att du kör 400 mil i blandat tempo, Då skulle jag gissa att du absolut max kommer upp i en snitthastighet av säg 70km/h. (själv brukar jag ligga på ett snitt på ca 45km/h..

Det betyder att du kört ca 57 timmar för att färdas 400 mil.
Det gör i så fall att din värmare gått i 57 timmar nu när det är så kallt, och med en timförbrukning på 0,84 liter per timme så får du nog vara rätt nöjd!

Hörde någonstans någon gång att värmaren drar ca 0,6 liter per timme, om det stämmer eller inte har jag ingen aning om, men det låter ju rimligt att det ligger där någonstans med tanke på att mina uppgifter ovan endast är uppskattningar..
Det kan vara som du skriver, men bilen borde väl ge värme från det vanliga värmepaketet också när motorn blir varm och därmed stänger av dieselvärmaren
Tycker det verkar helt otroligt att värmaren tar över 10% av totalförbrukningen.
Jag kollade från färddatorn och snittfart var ca 60 kmh.
Användarvisningsbild
av len
400 mil och 60 km/t i snitt ger ca 65 timmar. Är den - 15 ute gårbrännaren ta mig tusan hela tiden. Med en förbrukning på 0,3-0,6 l/t kan du närma dig 40 liter. Sedan om den går 50 eller 100% är inte så lätt att veta.
av Steff 99
len skrev:400 mil och 60 km/t i snitt ger ca 65 timmar. Är den - 15 ute gårbrännaren ta mig tusan hela tiden. Med en förbrukning på 0,3-0,6 l/t kan du närma dig 40 liter. Sedan om den går 50 eller 100% är inte så lätt att veta.
Ok..så kan det vara, men varmt o gott är det inne i bilen 8)
Användarvisningsbild
av len
Fast ett kallt experiment är ju att stänga av autostarten, aldrig köra värmaren innan start och frysa sk-ten av sig och kolla om förbrukningen närmar sig färddatorn. Allt för vetenskapen! :lol:
av EFI93
Startar man värmaren innan man startar bilen så tänds infolampan när den startar under färd. Då får man en uppfattning
hur ofta den går. Men vid -15 går den förmodligen hela tiden. Då är det nog ingen nackdel att skärma kylaren.För 30 år
sedan hade min far orginal kylartäckning till sina bilar som knäpptes fast utanpå grillen, finns inte sånt idag ???
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]