NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
Mycket intressant info och bra förklarat, CarMan!
av jaj
FiddeUBC skrev:Bra förklarat. Känns osm att det inte är en bil man ska ha inne i storstan där varje sekund är värd tid vid rödljusen. Det räcker lixom nu med kärringar som inte har växel i som man tutar igång o får motorstopp. :mrgreen:
Hej.
Funkar fint S/S funkar fint i storstan -:) men vist går det att provocera fram motorstopp.
Men knappast något som händer även om man blir stressa.

Efter att ha kör 7000Km så käns den naturlig i bilen.
Men det är alltid jag som förare som "ber" om ett stopp av motorn (S/S går att stänga av)
Kul när kupefläkten minskar i hastighet också ....
Senast redigerad av 1 jaj, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja man kan säga att det är du dom förare som ber om ett stopp, sen stanar bilen om bilen tycker att det är lämpligt.

Det är mycke milen gör i bakgrunden för att spara på strömmen. Tillexempel så ser det för föraren ut som att sätesvärmen är aktiverad om man har den på, men den stängs av.
Användarvisningsbild
av SvenB
Sunschreem skrev:Detta är funktionen som jag KAN klara mig utan känner jag :P
Kan så vara, men det finns en tråd om sånt.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=89093
Användarvisningsbild
av SvenB
Lite svårt att svara på, eftersom du är hemlig med vad du har för bil. Men det finns en bra bok, ofta bortglömd, där det framgår var batterierna sitter. Instruktionsboken. :) :-)-)
Användarvisningsbild
av mobe
Jag tror att S/S kan bli dyr historia på begagnade bilar. Dels för att man får 1 extra batteri att byta ut samt en startmotor som kommer behövas byta tidigare. Vet att det sitter en som som sägs ha 3ggr längre livslängd, men med tanke på hur många fler gånger den används

Sen om den ens sparar bränsle är det nog marginellt eftersom när motorn inte går drar den ur batteriet som sen måste laddas
vilket ökar förbrukningen. Samt om det är så pass kallt att värmaren startar men tillräckligt varmt för S/S att aktivera så räcker det
typ med att tempen på vattnet bara kommit upp i ca hälften. Vilket då resulterar i när bilen stannar att värmaren också stängs av och det är inte bra för dieselvärmaren att göra mycket start och stop.

Dock en positiv sak är att det blir väldigt tyst och skönt när man stannar vid ex ett trafikljus. Då drömmer man sig bort och tänker vore rätt skönt med en elbil :)
av kvillebäck
Bränslebesparningen är säkert högst tveksam men med lite tur så kommer inte utsläppen så centralt i tätorten vid trafikljusen, utan lite mer i utkanterna. Om det sen blir dyrt eller inte är nog upp till varje användare att bedöma, men varje extrafunktion kostar i inköp samt underhåll. Det gör även A/C, läderklädsel, Turbo osv.
av mattish
mobe skrev:Jag tror att S/S kan bli dyr historia på begagnade bilar. Dels för att man får 1 extra batteri att byta ut samt en startmotor som kommer behövas byta tidigare. Vet att det sitter en som som sägs ha 3ggr längre livslängd, men med tanke på hur många fler gånger den används

Sen om den ens sparar bränsle är det nog marginellt eftersom när motorn inte går drar den ur batteriet som sen måste laddas
vilket ökar förbrukningen. Samt om det är så pass kallt att värmaren startar men tillräckligt varmt för S/S att aktivera så räcker det
typ med att tempen på vattnet bara kommit upp i ca hälften. Vilket då resulterar i när bilen stannar att värmaren också stängs av och det är inte bra för dieselvärmaren att göra mycket start och stop.

Dock en positiv sak är att det blir väldigt tyst och skönt när man stannar vid ex ett trafikljus. Då drömmer man sig bort och tänker vore rätt skönt med en elbil :)
Varför skulle värmaren stängas av när motorn stoppar?
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]