Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo51
#361982
Hoppas jag inte överskrider någonting genom att rikta frågan till en som (jag tror) kan.
Jag har en V40-01 med GDI-motor som har gått ca. 14000 mil.
Motorn går problemfritt,jag byter olja och filter ofta(ca. 400 mil).
Men varför blir oljan svart efter bara ca. 100 mil.
#361985
tror det har nåt med sotparticklar att göra, det uppkommer på dieslar & GDI motorer, då dessa har direktinsprutning.

Har inte gravt i det nån gång så jag vet inte mer än så.
#362072
Ja det ligger säker mycket i vad "CarMan" skriver eftersom GDI-motorerna är kända för att sota igen på diverse ställen, men tycker ändå inte att oljan ska bli så skitig för det och att den dessutom blir svart efter bara 100 mil låter ju skumt, men som sagt har ingen större erfarenhet av GDI-motorer så dom kanske gör så.
Det måste ju finnas massor av er som hänger här på forumet med GDI-motorer som kan svara på om det är ett fakta att dom skitar ner oljan mer är en "vanlig" Volvomotor gör.
#362080
det tror jag ingen tvivlar på, det är välkänt att alla GDI motorer har likadan färg på oljan som en diesel, du behöver inte ens kööra 100 mil för att den ska vara helt svart.
så det finns ingen anlidningatt ha en "undersökning" om detta.

sen kan jag inte svara på exakt vad som händer iie i motorn
#362083
Ja där ser man ?:-/ Bara att konstatera att dom är skitigare av sej :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
av *pettson*
#362158
Först kan vi konstatera att ALLA motorer får svart olja, iallfall sålänge oljan kommer i kontakt med förbränningsutrymmena som i en konventionell ottomotor.
Vi har ju stänksmörjning upp i cylindrarna som dras ned av oljeskrapringarna igen. Mängden svart beror främst på två saker.

1 vi får aldrig kliniskt rent i tråg och kanaler när vi byter. Ett antal procent av oljan är alltså gammal olja.
2 Mängden sot ifrån förbränningen.
Det är här det är precis som CarMan säger, en GDI har ett mycket högt sotningstal tyvärr på vissa varvtal. Såpass mycket att det är som en diesel och lite till. Andra varvtal är den däremot renare på, men tyvärr renar ju inte en renare förbränning oljan igen. En tröst är att det svarta är mindre än 20 micron. Där går gränsen för storleken på skadliga partiklar för lagren i motorn.

Är man osäker eller känner att man har ett problem med färgningen av oljan så kan man med gott samvete göra ett filterbyte efter halva oljeintervallen. Det är aldrig fel att ha ett färskt filter på motorn.
#362594
~Kalle~ skrev:Jag har kört ~250 mil sen jag böt olja och den är inte svart ännu. Men då har vi ju inte lika motorer heller :wink:
Din olja kommer inte ens efter 2000 mil att vara licka svart som en GDI motor är efter 50 mil.
har du sett oljan på en gamaldieselmotor nån gång? det är EXAKT samma färg som en GDI har
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]