Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Har alltså ett klonkande ljud när jag har tryckt ner kopplingen och för växelväljaren i läge. Även när bilen är varm. Låter som om det kommer bakifrån. Uppträder inte varje gång men tillräckligt ofta för att vara irriterande och väcka lite oro. Manuell låda med spaceball, om det är någon vägledning. S60, 2,5T AWD 2004
Önskar förslag på tänkbara orsaker. Mitt eget spånande leder fram till att det är någon bussning som gett sig. Kan det vara nåt?
Har fortfarande 4 månader MRF-garanti kvar ju..

M V H
---> Matz
av matzen10
Antar att ingen har ideer på vad detta kan vara..Får söka vidare helt enkelt..

---< Matz
av Hellrider
matzen10 skrev:Har alltså ett klonkande ljud när jag har tryckt ner kopplingen och för växelväljaren i läge. Även när bilen är varm. Låter som om det kommer bakifrån. Uppträder inte varje gång men tillräckligt ofta för att vara irriterande och väcka lite oro. Manuell låda med spaceball, om det är någon vägledning. S60, 2,5T AWD 2004
Önskar förslag på tänkbara orsaker. Mitt eget spånande leder fram till att det är någon bussning som gett sig. Kan det vara nåt?
Har fortfarande 4 månader MRF-garanti kvar ju..

M V H
---> Matz
Du har ju alltid ett visst ljud ifrån lådan när du ligger i växeln,då kan det ju även fortsätta bak igenom på en awd.
ingående axeln på lådan får ju alltid en liten drivning från motorn eftersom lammelen häftar lite mot svänghjulet "inte 100% frikoppling"då har du alltid ett litet donk ljud från drivlinan
av matzen10
Har fått förslag på att det kan vara en axel i växellådan som har ett "dåligt" fett. Fettet klumpar ihop sig och det lär ska vara känt på en rätt lång modellserie. Numera har man bytt underleverantör och problemen finns därför inte längre.
Man måste alltså riva lådan och torka bort det klumpade fettet och sedan använda den nyare varianten av fett som håller bättre.

M V H
---< Matz
av jbl
problemet med fettet på ingående axeln till lådan brukar ge sig till känna med att man har problem med att få 1:an och eller backen.

Men vi hoppas på att det fixar sig om du lämnar in den. Låter inte normalt med klonk. Har det inte på min XC70-03.
av Uninium
Backen på min kan vara trög ibland att lägga i,och ibland så hör man ett litet "klonk" ljud när man lägger i backen,vad kostar det på ett ungefär att fetta om?
av matzen10
Ska kolla upp vad det kostar nästa vecka. En del menar att försäkringsbolaget kan gå in och andra menar att garantin (jag har MRF kvar) ska gå in. Dock verkar de som sålde bilen till mig inte intresserade..De hör inte ens av sig när jag talar in meddelande/epostar. Ska dock vara på som en hök både på försäkringsbolag & återförsäljaren. Återkommer inom kort med mera fyllig prisbild.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av munin
Morsning, fått någon mer info angående pris, ev garanti, försäkringsbolag.
Har själv problem med 1:an och backen.
Användarvisningsbild
av Raggz
matzen10 skrev:Har fått förslag på att det kan vara en axel i växellådan som har ett "dåligt" fett. Fettet klumpar ihop sig och det lär ska vara känt på en rätt lång modellserie. Numera har man bytt underleverantör och problemen finns därför inte längre.
Man måste alltså riva lådan och torka bort det klumpade fettet och sedan använda den nyare varianten av fett som håller bättre.

M V H
---< Matz
Är det bara under vintertid som det kan bli problem att få in backen, när det är kallt ? Tyckte att ja hade problem förrut men inte nu.
Användarvisningsbild
av G-kraft
matzen10 skrev:Ska kolla upp vad det kostar nästa vecka. En del menar att försäkringsbolaget kan gå in och andra menar att garantin (jag har MRF kvar) ska gå in. Dock verkar de som sålde bilen till mig inte intresserade..De hör inte ens av sig när jag talar in meddelande/epostar. Ska dock vara på som en hök både på försäkringsbolag & återförsäljaren. Återkommer inom kort med mera fyllig prisbild.

M V H
---> Matz
Kontakta konsument verket och tala om ditt problem för de och även vad denna firman får dig att gå genom,,att inte besvara dina samtal och mail....kommer hjälpa dig en hel del...och det är bara plus att du har garanti...tala om det för de....firman är skyldiga att åtgärda detta...annars hade de besvarat dig direkt...

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]