Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ricpe
Hej!
Jag har problem med att min S60 Bi-fuel är svår att starta när det är kallt och bilen stått mer än 5-6 timmar. Därför har jag testat gasregulatorns täthet genom att göra bubbeltestet beskrivet av Fred i det här forumet (bland annat 25 Nov 2008). Resultat var nedslående eftersom jag kunde notera 2-3 bubblor i sekunden och därmed konstatera att gasregulatorn läcker :( .

Efter att ha pratat med Volvo Bil förstår jag att det kostar ca 10.000 kr (!) att byta denna och via forumet förstår jag att det är själva regulatorn som är det dyra, ca 8.500 kr för en ny sådan. Min bil har gått 15.150 mil, så jag får stå för hela kostnaden själv... :(

Nu undrar jag om någon vet:
1: Var man kan få tag i en begagnad regulator?
2: Om det finns nya regulatorer som är billigare än 8500 kr?

Rickard
hej

så om bilen gått mindre än 15000 så står volvo för en del då???? eller måste man haft bilen sedan ny eller hur kollas allt detta?

Min är en 2007:a (uttagen 0606) som jag köpte i augusti -09 då hade den gått 10700 mil och idag har den gått 11300 mil, vad gäller för att få reducerat pris????

misstänker nämligen att min gasregulator läcker har ännu ej gjort bubbeltestet
Användarvisningsbild
av CarMan
hans maskinskada täcker nog bara till 15000 mil.

man ska inte köpa denna del begagnad.
kristofferz80 skrev:hej

så om bilen gått mindre än 15000 så står volvo för en del då???? eller måste man haft bilen sedan ny eller hur kollas allt detta?

Min är en 2007:a (uttagen 0606) som jag köpte i augusti -09 då hade den gått 10700 mil och idag har den gått 11300 mil, vad gäller för att få reducerat pris????

köpte du din privat eller av handlare?
Martinmat skrev:
kristofferz80 skrev:hej

köpte du din privat eller av handlare?

hos en halvskum handlare dvs ingen auktoriserad vovloförsäljare
http://www.gotastrombil.se för att vara mer exakt
greeeken skrev:
Martinmat skrev:Fel som upptäcks inom 6 månader anses väl vara ursprungliga och borde ligga på säljarens ansvar att åtgärda eller hur?
JA helt rätt där
och hur ska jag påvisa detta till firman jag köpte bilen av????
av Fred
Det behöver du inte bevisa Kristoffer, inom 6 månader är det säljaren som ska bevisa att felet inte fanns där vid köpet vilket han kommer ha extremt svårt att göra.

Kolla in Konsumentverkets hemsida angående konsumentköplagen så får du veta allt du behöver veta.

ricpe,

Visst går det att få tag i en beg. regulator...men då riskerar du ju att problemen uppstår relativt snart igen. Dessutom är det nog väldigt svårt att få tag i nytt billigare än hos Volvo. Det är en holländsk firma som tillverkar dem (om jag minns rätt), möjligen kanske det går att köpa direkt från dem. Möjligen går det också att få tag i det läckande membranet som reservdel från dem också...men det är jag tveksam till.

Det verkar som om detta med trasiga regulatorer är väldigt vanligt...många som vittnar om startproblem vid lägre lufttemperaturer... :roll: Månne ännu en volvomiss i stil med spjällhusproblematiken... :evil:

@Lövet , Okey, får se vad firman visar[…]

T6:an av d. byt olja i lådan med så :[…]

Blinkande ljus

Rent spontant borde det vara kopplat till laddning[…]