Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fisch skrev:Enligt Bilia i Västerås tar de bort silen på alla bilar de har inne, oavsett hur bilen körs.
Det är ett "service meddelande" på att den ska demonteras. Det är alltså fabriken som vill att den ska demonteras!
av *pettson*
Absolut att det är så. Men *fabriken* är det inte som inkommit med iden. Man har sett vad som blivit ett problem med tiden genom respons från verkstäderna. Serviceintervallen på bilens vevhusvent är runt 18000mil. Såg man över den oftare så är inte flamfällan ett problem och har aldrig varit, återigen UTOM för dom som åker korta sträckor, dom får problem med sludge. Det problemet blir inte löst genom att ta bort flamskyddet. Sludgen samlas i oljeavskiljaren istället. Samma blev med 240 serien. Den plastbiten byttes i godan ro i många många många år. Sen plötsligt blev det ett servicemeddelande om att ta bort den. Den hade blivit en belastning efter sådär.. tja 15år?
fabriken har givetvis bra feedback rån alla aktoriserade verkstäder runt vårat klot. Det är en av alla vägan man upptäcker problem. Men när det gäller lösningen av problem så är det fabriken själv som testar fram en lösning som dom kan stå för.
Nu till min fråga om att oljan rinner ner tillbaka till oljefälla från slangen, dvs mikrodropparna.
Men nu är ju inte min slang rakt direkt från flamfällan till oljefällan. Så som jag har den på bilden har jag monterat denna. Dvs fel alltså? För jag fick inte dit den på något annat sätt...
Den är krökt nedåt och då fastnar kondens, sörjor och oljor på vägen i dessa böjar? Då kommer den ju garanterat täppas igen? Eller?

Kanske man var tvungen att gå igenom denna igen nu då? :-(O) Och ha en sådan slang som pettsson nämnde, universal, för den ser faktiskt grövre (innerdiametern på slangen) ut än vad jag har nu.
oljafällan (burken) är den del i vevhusventilationen som samlar upp olje dimman, så den kan rinna ner i troget.

slangen från oljefällan till "spjällhuset" siter bara där för att bilda undertryck i oljefällan.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]