Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
XC90_Executive skrev:
Här testar dom G-tech och iPhone + dynolicious mot en riktig tid på en drag strip.

Att S80 V8 har mer hästar än vad fabriken anger har visat sig i dynotester. Bl.a i Teknikens värld.
För att sänka sig 0,6 sek 0-100 från 6,5sek till 5,9 sek så har nog Volvo räknat fel på ca 100 hk...men det viktigaste är att ägaren är nöjd tror på det .... :-)-)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:För att sänka sig 0,6 sek 0-100 från 6,5sek till 5,9 sek så har nog Volvo räknat fel på ca 100 hk...men det viktigaste är att ägaren är nöjd tror på det .... :-)-)
Nej 100 hästar behövs inte för det. Däremot är den sanslöst startsnabb. Vilket gör väldigt mycket. Jag har låtit kompisar testa dynolicious i sina bilar med. Konstigt nog har dom siffrorna varit slöare än fabrikssiffrorna. Men det är klart, den känner väl av att det är en Volvo och drar då automatiskt av en halv sekund så jag kan sitta här och ljuga! :roll: :wink:
av Steff 99
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:För att sänka sig 0,6 sek 0-100 från 6,5sek till 5,9 sek så har nog Volvo räknat fel på ca 100 hk...men det viktigaste är att ägaren är nöjd tror på det .... :-)-)
Nej 100 hästar behövs inte för det. Däremot är den sanslöst startsnabb. Vilket gör väldigt mycket. Jag har låtit kompisar testa dynolicious i sina bilar med. Konstigt nog har dom siffrorna varit slöare än fabrikssiffrorna. Men det är klart, den känner väl av att det är en Volvo och drar då automatiskt av en halv sekund så jag kan sitta här och ljuga! :roll: :wink:
Vem ljuger 8) ...alla kan väl läsa lite galet på displayen... :mrgreen:
av Amli
XC90_Executive skrev:
Alla AWD är mer eller mindre startsnabba. Men tiderna du uppger för din S80 är inte långt ifrån en Audi S6 eller Porsche Panamera S. Jag tvivlar inte på att din bil går bra, men att du ska dra jämt med dessa bilar händer bara inte.

Och jo, jag skulle nog säga att det behövs 100 hk till för att klippa en sek när vi talar om tider runt 5-6 sek. Hade varit en annan femma om vi snackade om 8-9 sek. Då räcker det med att stänga av stereon och ac:n :lol:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Vem ljuger 8) ...alla kan väl läsa lite galet på displayen... :mrgreen:

Det är fritt fram att läsa av själv! :wink: Piskade förresten en Mustang GT -07 för en månad sedan. :mrgreen:

En kompis hade en BMW 545i innan. Han hade inte en chans att hänga med upp till 100km/h.
Bild

OT igen. Tråden är slaktad! :oops: Från verklig förbrukning, till verklig prestanda.
av Steff 99
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Vem ljuger 8) ...alla kan väl läsa lite galet på displayen... :mrgreen:

Det är fritt fram att läsa av själv! :wink: Piskade förresten en Mustang GT -07 för en månad sedan. :mrgreen:

En kompis hade en BMW 545i innan. Han hade inte en chans att hänga med upp till 100km/h.
Bild

OT igen. Tråden är slaktad! :oops: Från verklig förbrukning, till verklig prestanda.
Som du skriver, den har kanske samma tillförlitlighet som färddatorn ..."Från overklig förbrukning till overklig prestanda."
Den dagen min diesel klipper 0-100 på 7 sek med samma mätare då skall jag hålla med om att den visar rätt... :-)-)

Jag skall testa en dag när solen skiner ...och då skall ni få se på Volvos snabbaste D5:a :twisted:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Jag skall testa en dag när solen skiner ...och då skall ni få se på Volvos snabbaste D5:a :twisted:
Testade en XC60 D5 awd med den för ett tag sen. Blev 8.89s. Enligt fabriken 8.9s.

Kan fortfarande rekommendera en titt på denna film där dom jämför olika sätt att mäta på -
Användarvisningsbild
av supersonic
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Jag skall testa en dag när solen skiner ...och då skall ni få se på Volvos snabbaste D5:a :twisted:
Testade en XC60 D5 awd med den för ett tag sen. Blev 8.89s. Enligt fabriken 8.9s.

Kan fortfarande rekommendera en titt på denna film där dom jämför olika sätt att mäta på -
Jag tvivlar inte en sekund på att din S80 V8 gör 0-100 på 6 sek. Grattis till en fin bil med minst 298 hk på hjulen! Du kan ha fått en Yamaha V8 som är extra polerad i cylindrarna också... varje motor som byggs är unik och det diffar ju så klart. Du kan ha fått en motor som är över snittet...

XC90_executive, hur mycket snabbare anser du BMW 550i vara? Om du nu har kört/jämfört... Den har ju betydligt mer effekt än S80'n...

On topic: Skulle vara kul om Iphone klarade att mäta förbrukning också. :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ja, man kanske har haft tur vad det gäller det! Vem vet?!

Har bara kört mot föregångaren till 550i, nämligen 545i. Den hade verkligen inte en chans i början. Men den är lättare och har dessutom bara tvåhjulsdrift. Så kör man 100-200 borde den vara snabbare.

Jag har en app som heter AccFuel som hjälper mig att hålla reda på den verkliga förbrukningen. Mest för att jag är lite nyfiken, annars har det inte så stor betydelse om det stämmer exakt eller ej.
Användarvisningsbild
av supersonic
XC90_Executive skrev:Ja, man kanske har haft tur vad det gäller det! Vem vet?!

Har bara kört mot föregångaren till 550i, nämligen 545i. Den hade verkligen inte en chans i början. Men den är lättare och har dessutom bara tvåhjulsdrift. Så kör man 100-200 borde den vara snabbare.

Jag har en app som heter AccFuel som hjälper mig att hålla reda på den verkliga förbrukningen. Mest för att jag är lite nyfiken, annars har det inte så stor betydelse om det stämmer exakt eller ej.
:D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Hej, tänkte väcka en äldre trå[…]

B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]