Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Martinmat
kanske vore värt ett försök då min slang sitter som berget. Då borde man alltså ta bort säkringen köra på bensin o sedan låta den stå över natten. Om den sedan är svårstartad så kan det inte var regulatorn? Men stängs inte dessa ventiler när bilen inte är igång? Ligger det alltid tryck på regulatorn?
av Fred
Driver64 skrev:Om man drar säkring nr 6 i säkringscentralen i kupén så kan inte ventilerna i gastankarna öppnas. Är bilen då fortfarande seg att starta så borde man i så fall kunna utesluta en läckande gasregulator. Hoppar den igång lättare så är ju gasregulatorn förmodligen trasig.

Bubbeltestet är ju fortfarande ett bra sätt att hitta fel på gasregulatorn men har man inte ett glas vatten till hands så är det ju enkelt att bara dra en säkring. :)
Hur det fungerar med att dra säkring 6 vet jag inte...men att man inte skulle ha ett glas vatten till hands låter väl lite märkligt. Man parkerar väl sin bil någorlunda nära sin bostad/arbetsplats så nog borde man väl kunna ta med sig ett glas vatten ut till bilen? :shock:

Martin, du har alltså inte lyckats få loss din slang ännu? :shock: Testade du att lossa den när motorn är varm?
Fred skrev:
Driver64 skrev:Om man drar säkring nr 6 i säkringscentralen i kupén så kan inte ventilerna i gastankarna öppnas. Är bilen då fortfarande seg att starta så borde man i så fall kunna utesluta en läckande gasregulator. Hoppar den igång lättare så är ju gasregulatorn förmodligen trasig.

Bubbeltestet är ju fortfarande ett bra sätt att hitta fel på gasregulatorn men har man inte ett glas vatten till hands så är det ju enkelt att bara dra en säkring. :)
Hur det fungerar med att dra säkring 6 vet jag inte...men att man inte skulle ha ett glas vatten till hands låter väl lite märkligt. Man parkerar väl sin bil någorlunda nära sin bostad/arbetsplats så nog borde man väl kunna ta med sig ett glas vatten ut till bilen? :shock:

Martin, du har alltså inte lyckats få loss din slang ännu? :shock: Testade du att lossa den när motorn är varm?
Har du en bild som du kan visa på vilken slang det är? jag vet inte riktigt vad det är jag ska lossa, och bilen måste vara kall (stått över natten)? För att fenomenet ska uppstå
av Fred
Jag har tyvärr ingen bild, men det finns bara en slang som ser ut på det sätt jag beskrivit. Alltså en ganska tunn slang som går från regulatorn, passerar under spjällhuset, till insuget. Denna slang har grövre, lite blanka, slangstumpar som förbinder den med nipplar på insuget resp. regulatorn. Det är alltså inga slangklämmor på den så börja inte skruva bort några såna! 8) Motorn måste vara helt kall för att problemet ska visa sig. Dra loss den slangstump som sitter över insugets nippel och stoppa ned änden under vattenytan på vattenglaset. Om regulatorn läcker kommer det komma bubblor ur slangen, inte jacuzzi-bubblor men långsamma bubblor. Har för mig att på min bil kom det typ en liten bubbla i sekunden.
Användarvisningsbild
av Martinmat
Fred skrev:

fred: jag får testa o lirka lite mer med slangen o se om den släpper.
Användarvisningsbild
av Martinmat
Var ner och försökte lossa slangen från insuget idag, går ej att rubba. Får testa när jag kört bilen och den är varm istället och se om det går bättre. Tänkte försöka ta ett kort på slangen men jag hade varit ute och gått i -30 grader så mobilen ville inte riktigt fungera som den ska. Kan bara konstatera att det är ganska trång runt insuget....
Bild

om jag nu tog rätt slang så har jag en bubbelpool i mitt vattenglas :( den på bilden som är svängd 90 grader den går till regulatorn iaf.

Hur ska jag få min säljare att gå med på att ta kostnaden för byte av gasregulatorn? jag köpte bilen 090809 dvs 6 månader är ju snart :(

om han vägrar hur går jag vidare då????
ja o det nu var rätt så ja, jag lossade i skarven mellan den lilla slangen och den större, sen der i ett vattenglas hela proceduren togväl 2 min.

kan man inte lura denna slang på något vis?????

eller riskerar man att paja regulatorn ännumera???? typ sätta en backventil som stänger och sedan öppnar när motorn är igång eller tänker jag helt fel på hur det funkar????+
Användarvisningsbild
av Martinmat
Får testa och se om jag kan få isär den där slangarna är skarvade, den del som sitter på insuget går inte att rubba...

Jag har förstått det som att du har tagit rätt slang.

Du skulle prata med volvoverkstaden den 13/1 eller hur? Om de bekräftar att regulatorn är trasig så borde du ju ta ett snack med bilförsäljaren. Ta med dig ett utdrag av konsumentköplagen :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]