Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Hejsan!

Tanken är att byta bil till en XC70N/90 D5 (helst manuell). Har väldigt svårt att bestämma mig för vilken utav dem det skall bli. Så nu undrar jag om Ni som äger eller har erfarenheter utav dessa 2 bilar kan komma med vad som är bra och vad som är mindre bra med dem!?

Hur är det med ekonomin med dessa 2 bilar? Service kostanaden skall väl vara den samma!!? Känns som att en stor bil som XC90 borde ha dyrare reservdelar, dyrare ägande i överigt m.m.?
Har Ni några "verkliga" siffror på förbrukning hos XC70N D5 och XC90 D5 (man/aut)? Har även märkt att det skiljer mycket på skatten på XC70N och XC90 som man inte får glömma bort. Finns det några särskilda årsmod som man skall undvika pga strul, krångel och problem med div saker?

Hoppas man kan få mycket med hjälp & råd så att man kan köpa en riktigt bra bil!

Mvh
Användarvisningsbild
av MatsJoha
Jag har kört 2 stycken XC70 och väntar nu på min nybeställda XC90. XC70 är en kanon-kombi som har funkat jättebra i vår familj med 2 vuxna, 2 barn, golden retriever, takbox, racercyklar, MTB-cyklar, skidutrustning, husvagn etc.

Anledningen till XC90 bytet är eg flera:

* möjligheten att köra 7 personer, så att tjejerna kan ta med varsin kompis till olika aktiviteter
* större bagageutrymme när vi bara är 4 (+ev hund) i bilen
* attityden att köra SUV isf kombi

De nackdelar vi sett är:

* att inte komma in i garaget med takbox på
* att tvingas lyfta in en skitig golden retriever i hundburen :shock:
* att komma åt taket för att lasta box och cyklar

När det gäller ekonomi-sidan så är väl ingen av bilarna särskilt billig. Känns som om XC90 är omodern när alla vill ha små, svaga och snåla mini-bilar som är snälla mot miljön - kanske rasar andrahandsvärdet...
Å andra sidan borde det finnas barnfamiljer som behöver 7-sits och om nu Volvos säljer färre, så kanske priserna hålls uppe...

Förbrukning är givetvis högre på XC90, då den är högre och tyngre - dock har jag inte koll på hur mycket högre. Hoppas kunna köra min på 0,90 l/mil, vilket skulle vara <10% mer än XC70:n.

Vet inte riktigt vad du fått skatteskillnaden ifrån. XC70=6756 kr XC90=6993 (250 kronor/år)

Jag har dock aldrig kört en XC70/90 manuell, och misstänker att >90% av de som säljs har automat. Jag är dock mycket nöjd med Volvos automat-låda och möjligheten att växla "manuellt" räcker för mina växelspaks-begär... :oops:
av Sharkbait
Tack för ditt inlägg!!

Problemet är att jag började titta på en V70 D5 men jag totalvägrar FWD. Att få tag på en V70 D5 AWD är svårt och även få tag på en med "rätt" inredning och utr. Då börjar man blicka på XC70 och XC90 där utbudet är större. Ha begäret för en XC70 är en 8 och en XC90 är en klar 10! XC90 är en stor bil, enkelt att komma i och ur bilen, stort utrymmen för att lasta när man har 5 säten och att ta sig fram är inget problem. Men det enda som jag kan se som ett problem med XC90 är väl förbrukning fast att man väljer en D5. En XC70 är också en väldigt bra bil i de flesta avseenden och som kanske går lite snålare än XC90. I släkten så har en V70 D5 inhandlats och den drar blandadkörning 0,54L/mil. Det är väldigt imponerande och en stor skillnad emot deras förra bil som var en V70 170hk. Så förbrukningen har en stor betydelse för min del. Idag har jag en S60 T5 Sport och den går inte att köra så himmla billigt dels för att det är grymt roligt att använda det som finns under huven och att det är svårt att hålla ned den blandade förbrukningen fast att man försöker köra lagligare än faster Agda. För mitt behov så är S60 för liten när det kommer till att lasta. Man får knappt in något i skuffen och om man får ned ngt så är det snabbt fullt. Sedan är inte S60 gjorde för att ta sig fram i vinterväglaget och den är FWD.

Ang skatten så har jag säkert blandat ihop dem. Har sökt på så många bilar idag. :oops:

Ja, jag har allt märkt att ca 90% automater utav XC90 men det finns lite bättre chanser att hitta en manuell hos en XC70.

Vore intressant om flera kunde skriva ett inlägg om de har dokumenterat lite mera seriöst ang förbrukningen.

Mvh
av llesrof
Vad är det för årsmodell vi snackar om? Jag har ingen längre erfarenhet av XC90 mer än att jag provkört några gånger. Det som bland annat giorde att jag valde en XC70 -06 istället för en XC90 (inte sååååå stor prisskillnad) är att jag upplever XC90 som totalt död att köra. Noll körkänsla helt enkelt. Skittråkig. Nu är kanske en XC70 någon kurvkramare heller, men den känns... mer naturlig. XC90 är dock bekvämare. Eftersom du av någon outgrundlig anledning vill sitta och ändra transmissionens utväxling medelst spak och pedal stup i kvarten så misstänker jag att du gillar körkänsla. Då anser jag att XC90 går bort. Men som sagt, XC70 är inte så där värst kul att köra heller. Har man inte behov av den extra storleken som XC90 ger så är XC70 ett bättre val i allt skulle jag tro. Ja, om det inte vore för en sak: attityden. Jag är en snäll och beskedlig person som håller mig i bakgrunden och då skulle det vara kul med en SUV som är som ett uppsträckt långfinger mot allt och alla när man su(V)sar om en SKoda Fabia som sniglar sig fram i 65 - 70 på 80-sträckorna.
av UffeXC
Ärligt talat så skall du kika på annat om du prioriterar bränsleekonomi. XC90 är en underbar bil och jag kan instämma i föregående positiva inlägg. Jag har nu beställt en ny XC90 D5 för tredje gången på raken men det handlar inte om den låga bränsleförbrukningen som motivering.
Skall vi hantera bränsleförbrukningen så hade min första XC90 den "gamla" D5 motorn på 163 hk och den gick hyfsat snålt. Den gick att köra på drygt 0,8l/mil
Vid bytet till min nuvarande så ligger den knappa decilitern högre i förbrukning.
Båda bilarna har haft automatlåda vilket jag verkligen rekomenderar till denna biltyp. Du kommer inte vilja sitta där o röra runt i tanken för detta är inte är en bil för aktiv körning.
Råden om XC90 för övrigt är som alltid att undvika första årsmodellen och enligt min mening försöka finna en med facelift och den stora D5an. Den har dessutom den nya automatlådan som enligt min mening är trevligare.
av Sharkbait
UffeXC skrev:Ärligt talat så skall du kika på annat om du prioriterar bränsleekonomi. XC90 är en underbar bil och jag kan instämma i föregående positiva inlägg. Jag har nu beställt en ny XC90 D5 för tredje gången på raken men det handlar inte om den låga bränsleförbrukningen som motivering.
Skall vi hantera bränsleförbrukningen så hade min första XC90 den "gamla" D5 motorn på 163 hk och den gick hyfsat snålt. Den gick att köra på drygt 0,8l/mil
Vid bytet till min nuvarande så ligger den knappa decilitern högre i förbrukning.
Båda bilarna har haft automatlåda vilket jag verkligen rekomenderar till denna biltyp. Du kommer inte vilja sitta där o röra runt i tanken för detta är inte är en bil för aktiv körning.
Råden om XC90 för övrigt är som alltid att undvika första årsmodellen och enligt min mening försöka finna en med facelift och den stora D5an. Den har dessutom den nya automatlådan som enligt min mening är trevligare.

Så du ligger runt 0,8L/mil - 0,9L/mil blandad körning?
Har du haft några problem med dina XC90?
Vad är det som du gillar med XC90 eftersom du beställer din tredje?

Mvh
Användarvisningsbild
av MatsJoha
Sharkbait skrev:Ni som kör XC70 D5 har Ni någon bra uppfattning vad eran förbrukning ligger på?
Mvh
0,85 l/mil enligt färddatorn för en bil boende strax utanför Stockholm.
av UffeXC
Neee, min nuvarande ligger inte nedåt 0,8l/mil. Räkna med drygt 0,9l/mil. Självklart handlar det mycket om hur du hanterar gaspedalen likaså. Ren stadskörning ökar givetvis förbrukningen.

Tillhörde de som verkligen inte gillade bilen när den lanserades men efter en provhelg så var jag fast då jag insåg fördelarna som familjebil.
Du har bra överblick i och med att du sitter högre och komforten är riktigt bra i och med att vi brukar bilen på en hel del längre resor.
Likaså är det en kompetent husvagnsdragare då då 4wd samt tyngden på dragbil innebär att det är bilen som bestämmer riktning och inte husvagnen. Detta var ett problem på den tiden jag drog med V70.

Försökte verkligen finna ett alternativ när bilen nu skulle bytas men i Volvoprogrammet kunde jag inte finna bättre bil för våra behov. Var ett tag inne på att släppa SUV-konceptet och ge mig på en nya E-klass kombi men trots att det var en mycket kompetent kombi så lockade SUV-konceptet mera.
av llesrof
VIlka komponenter delar XC90 och XC70 med varandra? Är det samma hjulpphägningar? Redan V70 sägs ha problem med att framvagnen slits fort med ständigt återkommande reperationer. Klarar de i så fall den extra tyngden av en XC90 eller sitter det rejälare doningar i dessa?

Höjden är inget problem på en XC90, Volvo säljer/sålde små stegar som man kan hänga på hjulen för att nå upp.
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]