Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Fisch skrev:För mig var brytaren på ena bakdörren trasig.
Ok, så det betyder att ifall nån av dörr-switcharna felar så tänds innerbelysningen. Tack för info Fisch !
Så om bilen är igång och jag öppnar NÅGON dörr. Ska lyset tändas då ? I så fall är det ju lätt att felsöka ....
Senast redigerad av 1 sidhabo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fisch
Precis. Styrdonet tror att dörren är öppen hela tiden. Öppna en dörr i taget och tryck in brytaren. Släcks inte belysningen så har du hittat den trasiga brytaren.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Oki, då kan jag lägga lite tid på att få igång det :mrgreen:
Tack för info alla !
Användarvisningsbild
av Severin
*pettson* skrev:en jämförelse: för att ladda upp exakt det du tar vid en start som sker vid -10 grader (normalstart ca 10sek på startmotorn) kräver 10 landsvägsmil för att ladda igen.
Fetstilta låter fortfarande fel, t.o.m i intruktionsboken så står det vid start av motor, låt startmotorn arbeta till motorn startat dock högst ca 10 sek vid varje startförsök, vad jag vet så har jag inge problem med att förstå mitt moderspråk så hur får du 10 sek till normalstart när tillverkaren har den som högsta gräns för hur länge startmotorn ska gå?
av GLTenice
Shit vad min tråd har blivit stor :) Jag har ialf löst problemet med att köpa ett nytt batteri. Jag vet sen innan att min taklampsbelysningen inte varit på eller liknande, jag tippar på dåligt batteri i mitt fall ( Biltema ).

Ha det bra alla !
Användarvisningsbild
av CarMan
10 sekunder är en väldigt lång tid när man sitter o väntar på att motorn ska starta.
en startmotor snurrar motorn med en hastighet av ca 200 rpm

200 varv på en minut = ungefär 3 varv i sekunden
på 10 sekunder har alltså motorn snurrat 30 varv.

normalt så startar bilen på 3 varv, men om det är kallt kan den säkert gå 1-2 varv till.
en förgasarbil har lite svårare att starta, så den kan säkert snurra yttligare 2-3 varv.
Användarvisningsbild
av Severin
Nu har jag klockat min kärra.

-22 ute
Bilen i garage -18 enl bilens termometer
Stått i 16h
Startar på 1.89sek precis lika snabbt som på sommaren
Användarvisningsbild
av Fisch
Testade faktiskt också idag hur snabbt den går igång. Den hade stått i närmare 48 timmar. Gick på strax över 2 sekunder och det var kring -20 ute.
Användarvisningsbild
av sidhabo
GLTenice skrev:Shit vad min tråd har blivit stor :) Jag har ialf löst problemet med att köpa ett nytt batteri. Jag vet sen innan att min taklampsbelysningen inte varit på eller liknande, jag tippar på dåligt batteri i mitt fall ( Biltema ).
Nice to have you back GLTenice :lol:
Riktig statestik tråd du fick igång för tiden till motorstart :wink:
Så provade du att ladda batteriet ? Eller köpte du nytt direkt ?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]