Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon mer som har problem med att handtaget fastnar i utdraget läge nu när det är så kallt?
Hittills bara förardörren som kärvat lite.

Tips på smörjmedel/fett och hur man bäst applicerar detta?

Har förvisso en tub volvo-fett som tipsades för smörjning av bakluckans lås när det gnekar om den, kanske bara är att trycka in lite i den mån det går...

Bild
Jag har samma problem,trots att jag har precis haft bilen på 6000 mil service. Nu vet jag inte om det ingår eller ej men på min Audi smörjdes altid dörarna på servicen.
Jag skall spraja det med något men jag väntar tills det blir lite varmare:)))
bilgalen skrev:Aha, så Ford vintertestar inte sina komponenter?
Vad har Ford med detta att göra ?? tror du vet lika bra som alla andra att bilar som tas ut på marknaden körs hårt uppe i Lappland( gäller dom flesta bilmärkena), men smörjs inte sakerna innan vintern kommer som kommer dom att kärva förr eller senare.
deta förekom på 08:or finns ett service medelande om at man ska ta bort handtaget o smörja på en speciel plats med ett specielt fett. Tycker personligen att det inte funkade så bra.
det som funkar bättre är att fila lite på denna plats istället. (alternativt köpa nytt handtag)

problemet är att hadtaget inte får plats & kärvar därför funktionen är den samma på V50 & felet finns även på dom. (detta är givetvis fixat från fabrik från vist schassi ummer)
Jag hade samma problem med handtaget dvs fastanr i utdraget läge men bara på förardörren det var på försommaren 2009 , bilia fixade på servicen sedan har det inte återkommit.
hansjkpg skrev:
bilgalen skrev:Aha, så Ford vintertestar inte sina komponenter?
Vad har Ford med detta att göra ?? tror du vet lika bra som alla andra att bilar som tas ut på marknaden körs hårt uppe i Lappland( gäller dom flesta bilmärkena), men smörjs inte sakerna innan vintern kommer som kommer dom att kärva förr eller senare.
Det är väl ett "Ford-hantag"? Alltså en komponent som används även på Ford Mondeo etc?

Sen undrar jag hur mycket riktig vintertest det sker numera. Tycker det är mycket konstiga "fel" och annat som uppträder i sträng kyla i båda våra nyare nordiska stoltheter nu för tiden. Tex min Saab som knakar något vansinnigt i inredningen under -20 grader.
det är inte samma hand tag på ford
T.o.m folk här verkar tro att en V70 bara är en Mondeo med volvomärke :roll:

Visst, en V70 innehåller komponenter som delas med ford, men det är långt ifrån så många som många verkar tro.
Tyvärr är det inte bara handtagen som kan kärva. Vid kallare temperatur (under minus 10) så indikerar elektroniken att mina dörrar fortfarande är öppna när jag kör iväg. I mina kontakter med Volvo visar det sig vara ett känt men ej (ännu) löst problem. Lite tist på en annars bra vinterbil :cry: Nästa vecka skall bilen in på verkstaden för att detta skall åtgärdas (låsbyte?).
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]