- tis 05 jan 2010, 18:10
#361827
Jag tar initsjativet att tala om lite om Start/stopp funktionen som finns på vissa bilar.
Generelt så ska motorn automatiskt stänga avsig när du stannar bilen & sen automatirkt starta igen när du vill åka. Men hur funkar det & hur klarar bilen alla sitruationer som kan uppkomma.
För att bilen ska aktivara funktionen så ska motorn upp i 80 grader, bilen ska desutom har rörtsig i en hastighet snabare än 5km/h & föraren ska ha säkerhetsbälte påsig.
Nu övervakar bilen sina 2 batterier, baterierna måsta vara laddade till 80% eller mer.
Nu är systemet aktiverat & kan stanna bilen.
När du stannar vid ett röljus eller vad somhelst, så ska du trycka ned kopplingspedalen i botten, sen lägga ur växeln & till sist släppa upp kopplingspedalen, då stannar motorn, men radion fortsätter att spela, samt strålkastarna fortsätter at lysa.
När du vill åka så trycker du ner kopplingspedalen, i samband med detta startar motorn, o detta utan att radio eller strålkastare slocknar.
Det finns massa undantag, jag återkommer till dom
Generelt så ska motorn automatiskt stänga avsig när du stannar bilen & sen automatirkt starta igen när du vill åka. Men hur funkar det & hur klarar bilen alla sitruationer som kan uppkomma.
För att bilen ska aktivara funktionen så ska motorn upp i 80 grader, bilen ska desutom har rörtsig i en hastighet snabare än 5km/h & föraren ska ha säkerhetsbälte påsig.
Nu övervakar bilen sina 2 batterier, baterierna måsta vara laddade till 80% eller mer.
Nu är systemet aktiverat & kan stanna bilen.
När du stannar vid ett röljus eller vad somhelst, så ska du trycka ned kopplingspedalen i botten, sen lägga ur växeln & till sist släppa upp kopplingspedalen, då stannar motorn, men radion fortsätter att spela, samt strålkastarna fortsätter at lysa.
När du vill åka så trycker du ner kopplingspedalen, i samband med detta startar motorn, o detta utan att radio eller strålkastare slocknar.
Det finns massa undantag, jag återkommer till dom