Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av patan
Tjena!

Om toppackningen börjar ge med sig, hur vanligt är det då att det syns utvändigt på motorn? Brukar det mest läka "inåt", typ in i nån cylinder eller dyligt eller kan det även visa sig utvändigt?

Varför jag frågar är därför att jag igår kollade under huven på bilen. Såg då att det läkt lite olja från troligtvis packboxen bakom kamdrevet där det runnit neråt mot grenrör och vattenpump. Efter jag torkat rent och torrt överallt så smackade jag igen huven och imorse då jag körde in till stan så öppnade jag huven och kollade igen. Hade nu endast hunnit läka minimalt från packboxen på kamdrevet men såg då att det var blött i ena hörnet mellan topp och motorblock. Det var i det vänstra hörnet sett framifrån, precis där vattenpump går ihop med toppen. Där i hörnet ser man ju precis skarven mellan block och topp och då ser jag att det är lite fuktigt där samt att det ser ut som att det bubblar lite då bilen just då var avslagen. Tog fingret och rengjorde där och det var så väldigt lite så det var svårt att urskilja om det kunde varit lite vatten. Till färgen som blev på fingret så var det iaf brunt som olja.

Så vad tror ni jag kan ha för bekymmer här? Är det bara kylan ute som ställer till det? (-22 grader, kör motorvärmare innan jag startar) Eller har jag kanske en kass toppackning som antingen läker olja eller vatten "utåt"? Hade ju planer på att byta packbox bakom kamdrevet samt ventilkåpspackning men då jag såg det där vette fan om det inte är lika bra att plocka ner hela toppen och ändå byta toppackningen? Bilen är en 945 2.3 utan turbo med 22 000 mil på mätarn och aldrig bytt toppackning vad jag vet. Kostnad för att byta toppackning och plana toppen på verkstad???? Har varken tid eller ork till att meka själv just nu.
av wexe
vanligt att packning mellan v-pump och toppen blir dålig och släpper ifrån sig lite vatten,
av patan
Vattenpump med packningar är 2 veckor gamla. Det är tätt runt pumpen. Det krypte som ut och bubblade lite lätt precis mellan block och topp där toppackningen ligger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har hänt. Beror oftast på att toppen ärgar pga gammal kylvätska, glykolen tappar sitt rostskydd efter ett tag. Ytan brukar vara ganska gropig när man får isär det, så planing är nödvändigt. Men på kompisens 940 hällde vi i en burk kylartätning för nån månad sen, och det verkar hålla. Finns det inga tecken på att packningen är dålig på andra ställen, mot oljekanaler eller cylindrar så skulle jag chansa med det först. Och om det håller, spola ur och byta kylvätska, det är grundorsaken.
Användarvisningsbild
av knutte1
På min 945a Tc -98 så märkte ja att kylar vatten började försvinna , och av en ren slump så skulle ja kolla vattnet en morgon , startade bilen såg då att det kom ut vatten mellan turbon och grenröret , då var det bara o riva isär den och byta packning och topp tyvärr! Det hade hänt exat som Sparkz skrev, det fanns knappt inga kanaler kvar .

Bild
Volvo car UX

Nu har även jag fått denna uppdatering […]

Varför blev det en spricka eller trasig toppl[…]

Jag tvättar extremt! sällan. Aldrig i ma[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]