perhall skrev:Steff 99 skrev:XCThord skrev:I år har varit en ovanligt snöig och isig vinter där jag bor och jag har blivit riktigt avskräckt från friktionsdäck pga alla friktionsdäcksanvändare som med jämna mellanrum haft problem att åka på gatan utanför mitt hus :???:
Snackade med grannen som har nya A4 Avant Quattro. Han har i alla år haft dubbdäck men gick nu över till friktion (däcket som fick högst betyg i AMS-test). Han sa att det visserligen fungerar, men att bilen blir mycket mer svårbromsad och att man måste ta det mycket lugnare på vägarna.
Var hemma hos en bekant som har en väldigt lång uppfart. XC60:n tuggade sig upp utan några problem, likaså en Toyota Avensis med dubbdäck, men för en BMW 520 med friktion tog det stopp direkt. Vi fick stå o knuffa ut bilen på vägen igen vilket känns sådär lagom roligt i -10*c.
Sist men inte minst pratade jag med en på jobbet som kör V70II med dubbdäck. Hans förra bil, en V70N, kom med friktionsdäck och de var "ren skit" i hans ögon.
Jag kommer nog behålla mina dubbar ett tag till :)
Sen förstår även jag att många aldrig behöver dubbarna, jag var nere i Skåne över nyår och där kändes det ju helt 100% onödigt. Men här uppe i dåligt plogade snö- och istäckta delar av Stockholm är det bra med lite spikar ibland 
Det finns bara ett väglag som dubbdäcken gör nytta och det är på is.
På de flesta andra väglag så är bra friktionsdäck lika bra som dubbdäck, för att inte tala om hur de uppträder på våt och torr vägbana.
Konstigt att ingen som ivrar för dubbdäck talar om hur värdelösa ett dubbdäck är på barmark oavsätt det är torrt eller blött, bromsträckan blir längre väggreppet är mycket sämre. m.m
Ingen skulle köra med ett sommardäck med så urusla vägenskaper på sommaren.
Allt är en kompromiss, en del behöver dubb andra inte, att därför ensidigt förkasta fiktionsdäcken är löjligt.
Jag har kört bakhjulsdrivet med BMW från Dalälven o söderut i flera år med mellaneuropeiska friktionsdäck och har inte haft några problem med framkomlighet.
Men det är inte bara däckens fel att man inte kommer fram, det är också stor skillnad mellan olika fabrikat, det finns dubbdäck som är sämre än friktionsdäck och tvärt om.
En del tror att vinterdäck gör att man kan köra som på sommarväg självklart blir dom besvikna, jag hoppas att jag slipper möta någon av dessa när det är halt oavsätt om de har dubb eller inte.
Det där stämmer tyvärr inte. Pratar vi nordiska dubbfria, dvs. inte sk mellaneuropeiska, så är de i allmänhet sämre vid bromsning på vått,vattenplaning och älgtest än dubbade.
Sen en sak till. När det är isigt är marginalerna små. På sommarväglag oftast stora. Att köra omkring med dubbdäck på asfalt, i vått och i slask är ofta bättre - men mindre bekvämt - än motsvarande med nordiska friktionsdäck.
Sen finns det givetvis skillnader mellan däck men generellt finns det flera grenar där dubbdäck oväntat slår dubbfria. Dubbdäckens hårdare konstruktion gör att de oftast klarar vått bättre och rätt ofta även torrt.
Jag förkastar inte friktionsdäck men om vi håller oss till fakta kanske vi kan hjälpa våra forummedlemmar att köpa däck som passar dem.../PH
Eftersom jag kör en mäng olika bilar, med och utan dubb däck i olika väglag , så kan jag säga att dubbdäck på torrt och blött är kasst.
Senast innan jul hade jag en Audi A4 1.8T med Gislaved dubb,( den hade rullat 150 mil) bilen var helt hopplös att köra, kasade och gled, spann vid stoppljusen att påstå att detta skulle vara bättre än mellaneuropeiska vinterdäck när det är snö och isfritt, då vet jag inte vilka referenser man har.
Betänk att de tester man gör, oftast sker upp i norra Finland då det är 20-25 minus. Jag talar om normal vinter söder om Dalälven där vi har barmark 95% av vintern och av egen erfarenhet.
Bor man där det är andra förhållande skall man naturligtvis skaffa det däck man tror på själv, men en övertro på dubbar är lika förödande som att tro att man stoppar lika snabbt på is som sommarväglag bara för att man har vinterdäck.
De senaste 2-3 åren har det hänt en massa på utveckling av vinterdäck utan dubb, de mellaneuropiska har blivit mycket bättre och även de nordiska har förbättrats, men det finns riktigt dåliga också.
Jag har i en annan tråd just skrivit om mina Michelin Maxi Ice som jag fick till min V70 nu innan jul.
Dom är inte dåliga dom är kass..framförallt på slask, på barmark är dom hur stabila som helst, men som vinterdäck skulle de inte få säljas.
Det är en diskussion jag skall ta med Åf och se vad dom gör åt detta.