Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse73
02 v70 2.4t mottänder vid start. Händer inte alltid. slår stopp innan den startar sen går den bra, och vid -10 gick den på 3-4 burkar i ca 5 sek även vid gaspådrag, sen tände alla. (Har bara hänt 1ggr.) Kan inte säga om det händer mer eller mindre vid kallt varmt vått eller torrt. Men jag tror det är minst när billen körts under dagen, säg inom ungefär 8 tim. Har nya stift (från skruvat), olja, blänslefilter, luftfilter, batteri har ström. Konstigt fel då det bara inträffar ibland. varvräknare hoppar till och en ggr blev klockan bara småstreck stängde av bilen ock startade om den då funkade allt igen. Känns som om det blir en strömrusning nånstans just när den mottänder. men ingen insugspoff eller avgaspoff. Kan det finnas nån givare som ställer ner tändning vid start som krånglar ibland? annars går bilen hur bra som helst vid drift. inga felkoder (PPC).

Någon som har nån ide var spöket kan vara i för mosse?
av hansjkpg
mattiash skrev:Kollat så det inte är någon tändspole som jäklas, har du rätt avstånd på elektroden på tändstiftet.
,
Vad är rätt avstånd på stiften idag ?
av mattiash
hansjkpg skrev:
mattiash skrev:Kollat så det inte är någon tändspole som jäklas, har du rätt avstånd på elektroden på tändstiftet.
,
Vad är rätt avstånd på stiften idag ?

------------------------------------------------------------------

om du har instruktionsboken kvar så står det där
av hansjkpg
[quote="mattiash"]ett bra tipps gör som jag köp den här boken finns på många ställe att köpa på
har fått mycket tipps och hjälp av boken och sparat massor av onödiga utgifter. :-)-)

http://www.haynes.se/Products/product_SV4370.htm

Jag har den och tycker att jämfört med deras bok till 740 så är den otroligt rörig, det lilla jag tittat i den än så länge, Men det är ju som man säger ett annat problem.Den säger ju sig även inte beröra s80 t6, även om det mesta väl är sig likt.
av mattiash
hansjkpg skrev:
mattiash skrev:ett bra tipps gör som jag köp den här boken finns på många ställe att köpa på
har fått mycket tipps och hjälp av boken och sparat massor av onödiga utgifter. :-)-)

http://www.haynes.se/Products/product_SV4370.htm

Jag har den och tycker att jämfört med deras bok till 740 så är den otroligt rörig, det lilla jag tittat i den än så länge, Men det är ju som man säger ett annat problem.Den säger ju sig även inte beröra s80 t6, även om det mesta väl är sig likt.
-------------------------------------------------------

ja håller med, men jag fick hjälp ofta då man skulle kolla elsystemet.
köpte bilen så har det varit en klåpare framme och ändrat några färger till lyset bak så var ett helvete att koppla i draget till bilen.
av hansjkpg
ja håller med, men jag fick hjälp ofta då man skulle kolla elsystemet.
köpte bilen så har det varit en klåpare framme och ändrat några färger till lyset bak så var ett helvete att koppla i draget till bilen.[/quote]
.
Att klåpare ska ändra färger, Vad tänker dom med ?? Det gick bra till slut ändå då?? Med draget alltså? Detta var helt off topic förlåt kom på det nu :D
av Lasse73
Tveksam att det är stift eller tändspole. Tändspolarna blir svårt att kolla eftersom problemet inte är varaktigt utan bara vid startögonblicket, men ska göra en översyn på kablar å sånt. Är det nån som vet om tändningen ställs ner vid läge 3 på nyckeln eller nåt så startmotorn har lättare att starta? Läste att det sitter nån positions givare på kam och svänghjul undrar om dom är inblandade i nåt med tändställningen eftersom problemet bara uppstår ibland?

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]