Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av admiral1
Hej, har en s80 t6 -99 som jag bytt lmm på pga att den gamla var defekt, men nu lyser lambdalampan och service emissioner så fort bilen blir varm lambda lampan blinkar även ibland då jag tex kör uppför en backe, kanske så att toppackningen släpper ut vatten i avgaskanal när motorn blir varm eller är det någon som har erfarenhet av detta fenomen. bilen går bra kall men något orent varm.
Användarvisningsbild
av jimDK
då jag tex kör uppför en backe
du har samma problem om motorn inte är belastad? dvs du är utkopplad och bara rulla upp för backen?
(Jag skulle gissa att det är den extra belastningen uppför backen som ger lambda-fel :roll: )

Det är alltid en god idé att kontrollera felkoder :)
av lajuz
Ta och börja med att lossa batteriet någon timme eller två.
Det kan ibland ta bort spännande felkoder.

Dock när bilen redan går orent så råder jag dig att kolla upp felkoder.
Skulle gissa på LMM eller lambdasond.

Minskar det inte vatten i kärlet behöver du inte oroa dig över något vattenläckage.
av admiral1
lajuz skrev:Ta och börja med att lossa batteriet någon timme eller två.

Minskar det inte vatten i kärlet behöver du inte oroa dig över något vattenläckage.
hej, felkod visar att det är misständningar i 3ans cyl och om man skruvar ur tänstifter så är det helt rent men blött, de andra är lite sotiga och om man tittar i hålet ser det blött ut (bilen har ej körts på 1 dygn). kanske lika bra att skruva av toppen och kolla packningen ( inte så kul men vad gör man).
av Totte_T6
admiral1 skrev:

hej, felkod visar att det är misständningar i 3ans cyl och om man skruvar ur tänstifter så är det helt rent men blött, de andra är lite sotiga och om man tittar i hålet ser det blött ut (bilen har ej körts på 1 dygn). kanske lika bra att skruva av toppen och kolla packningen ( inte så kul men vad gör man).
Jag skulle prova att byta ut tändspolen & stift för den cylindern och prova, det är inte ovanligt att någon av dessa
tändspolar pajar, har själv bytt ut en då jag fick larm om misständning på en specifik cylinder.
Du kan även byta plats mellan två spolar och testa om du får larm på den andra cylindern du bytte ifrån,
dvs om felet flyttar på sig.

Att det är blött i cylindern KAN vara oförbränt bränsle + lite oljefilm på det...

Det vore surt att riva toppen i onödan med allt jobb/kostnader det innebär :(
av Tartryffel
admiral1 skrev:

Trasigt tändstift låter ju beskrivningen som. Onekligen enklast att börja där :) Är du riktigt snål/sparsam kan du ju skifta stift mellan 3an och en annan cylinder och se.
Ja jag ska tillägga att det egentligen låter lika mycket som trasig tändspole, men stift är vanligare, billigare och enklare att byta. Trevligt att börja i den änden :)

@Lövet , Okey, får se vad firman visar[…]

T6:an av d. byt olja i lådan med så :[…]

Blinkande ljus

Rent spontant borde det vara kopplat till laddning[…]