NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mife
är ägare till en V50. 2,0 D 2005. Bilen har hitills fått service hos Volvo. Men nu har bilen rullat 22000 mil.Var idag inne och handlade motorolja i en lanthandel i Alvhem utanför Göteborg. Priset var 61 kr litern för Q8 FormulaTecno 5w-30.
De tappar upp ur fat .Priset blir ett helt annat än att köpa 1 litersflaskor på tappen.Kvaliteten på denna olja ska uppfylla kraven från Volvo. enl oljeleverantörens lista.
Synpunkter på denna typ av olja?
Användarvisningsbild
av CarMan
Q8 olja skula jag inte hälla i min bil ! Dom har haft stora problem med at det blir avlagringar (dom 5 clindriga bensinmotorer som först fått problem med igensat vevhusventilation har körts på Q8 olja !!!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det var intressant att höra CarMan :shock: Jag kan få tag i Q8 olja billigt men det är alltså inget du rekommenderar. Är det någon annan som har åsikter om Q8 olja??

/Kalle
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Bara det att Carman skriver så här styrker mina teorier om att man inte ska köpa billig olja som tex biltema. Jag har hört allt ifrån att det är statoil som tillverkar biltema till castrol. Men det är väl så, köper man biltema så köper man bara olja utan att veta vad det är...

Jag häller alltid på den olja som volvo rekommenderar.
Användarvisningsbild
av opA
FiddeUBC skrev:Jag häller alltid på den olja som volvo rekommenderar.
+1 :-)-)
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har förmig att det är statoil som tilverkar biltemas olja, men det betyder ju inte att det är samma tillsatser i den oljan som i nån av statoils produkter...

jag kör biltema olja i min båt, då den oljan uppfyller de krav just den motorn har. (det är en äldre motor, som redan vid tilverkningen inte var specielt ny i sin konstruktion)
Användarvisningsbild
av ThomasT
CarMan skrev:jag har förmig att det är statoil som tilverkar biltemas olja, men det betyder ju inte att det är samma tillsatser i den oljan som i nån av statoils produkter...
Nä, det är Nynäs Petrolium som levererar både Statoils och Biltemas motoroljor i Sverige.

http://www.nynas.se

.
av Mife
Om man läser rubriken så var syftet att tråden ska handla om Q8 olja. De flesta svar handlar om Biltemas olja.
Ursäkta men fattar inte hur en tråd kan uppfattas så fel :)
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kan räkna till 4 inlägg som handlar om Q8 oljor o 3 inlägg som handlar om Biltema oljor.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Q8 oljan är väl inte den billigaste heller. 175kr/1liter på OKQ8

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]