Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beije
Det skulle kunna vara något sådant, men är det vanligt att de ger iväg sig ett knackande ljud?
Jag antar att lättaste sättet att kolla är att ta bort generator-remmen för att se ifall det är därifrån ljudet härstammar.
Men remmen snurrar väll inte i en statisk RPM, utan den är väll direkt relaterad till hur snabbt maskinen snurrar? Och ljudet verkar vara i statiskt hastighet.
av röglefan
metalHJ skrev:En budget variant av motorflush är att tillsätta någon/några deciliter diesel i motoroljan och låta motorn arbeta runt detta några minuter. Sedan tömma ur hela systemet och tillsätta ny olja. Diesel har ju en smörjande effekt samtidigt som det rengör effektivt!

Är man riktigt våghalsig kör du runt motorn med ren diesel, alltså tömmer ur motoroljan och tillsätter bara diesel! Starta och låt gå på tomgång i 20-30 sek. stäng av och töm! Lämnar dock inga garantier för detta ingrepp, men är man försiktig går det och rengör grymt effektivt till en väldigt överkomlig summa pengar. Jag var dum nog att våga mig på detta med en Golf jag hade, och resultatet blev väldigt bra. Motorn gick klockrent efter, inget tickande eller andra missljud! Men som sagt, sistnämnda på helt egen risk :wink:

Har faktiskt provat detta( på v40 2.0T )...ut med oljan och i diesel...lät den gå ca 5 MINUTER....ingen fara... rör ej gasen.
Fick tipset av en Legitimerad bilmekaniker. Hällde sen igenom lite olja så jag fick ut all diesel.
Funkade kanonbra,tyst och fin i ventilerna och är så fortfarande.

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 o[…]