Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Den ljuvliga doften av varma bromsbelägg har börjat fylla min tillvaro så nu när snön äntligen är borta här i Skåne och sommardäcken ska på, tänkte jag ge frambromsarna en omgång.

Jag har en 745GL -883 (innebär detta att det är en -88B?) och vad jag förstår kan jag antingen ha Girling eller Bendix (ATE?). Jag läste någonstans att det ska sitta en servicelapp vid vänster bakdörr på B-stolpen, men någon sån hittar jag inte. Borttvättad, kanske.

Finns det något annat sätt att klura ut vilka bromsar jag har? Förutom att plocka av ett hjul och kolla, förstås. Jag behöver nämligen bilen för att köra och handla prylarna - och att hålla på att skruva av och på hjulen lockar mig inte så mycket.

Girling, Bendix, ATE, 262 eller 287 mm skivor, olika bromsar fram och bak. De verkar ha varit ganska kreativa där på Volvo ett tag...

Skivorna kan jag ju alltid mäta, men hur ser man på oken om det är Girling eller Bendix?

Vad tror ni om bromsoken? På mitt flygplan tvekar jag aldrig att plocka av, rengöra och packa om oken - men när jag nämnde vad jag tänkte göra på Volvon sa en kollega spontant "Gör det inte!!!". Han menade att jag kommer att dra sönder nipplar och anslutningar på löpande band och sen blir det ett helsike att få det tätt. Jag menar, hur fel kan det bli?... :wink:

/Mattias
av Arne
Du kan se igenom fälgen och läsa dig till vad för sorts bromsok din bil har. Kolla på både framhjulet och bakhjulet eftersom det antagligen är olika fabrikat fram och bak. Om det inte går läsa ut det genom fälgen får du antagligen ta loss fälgen och borsta oket med en stålborste så kan du utröna vilket fabrikat du har.
av Ebbe
Inga problem att renovera bromsok! Största problemet är oftast att få bort luftningsnippeln, men ett par slag men en liten hammare rakt ner på nippeln, som om du skulle slå ner den i oket, gör att den släpper! Jag skojar inte! För du inte tag om nippeln med en fast nyckel använd en sk Svetstång, dom nyper åt ordentligt!

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]