Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tobbev skrev:Jag är 196cm lång och tycker dynamic-stolarna funkar utmärkt, men då sitter jag med dynan ganska mycket bakåtlutad (vilket är sittpositionen jag alltid har när jag kör bil).
Precis, det är modellen, om man sitter långt bak och dessutom har både rygg och stolsdyna lutade mycket bakåt får man stöd för låren.
av Tobbev
VolvoB20 skrev:
Tobbev skrev:Jag är 196cm lång och tycker dynamic-stolarna funkar utmärkt, men då sitter jag med dynan ganska mycket bakåtlutad (vilket är sittpositionen jag alltid har när jag kör bil).
Precis, det är modellen, om man sitter långt bak och dessutom har både rygg och stolsdyna lutade mycket bakåt får man stöd för låren.
Ok, där ser man. Så sitter jag alltid. Om en ergonom såg inställningen på min kontorsstol på jobbet så skulle han/hon börja gråta.
Användarvisningsbild
av supersonic
Vet flera som väljer andra märken enbart pga av de katastrofala :evil: stolarna till dessa bilar. Dom är sköna och mjuka men lårstöd? Hahaha

Gamla V70 var näst efter Mercedes S-Klass det bästa som gjorts.

Även om man älskar Volvo så finns det gränser för hur långt man kan försvara allt och återigen allt, precis som att XC70 inte har några brister. :D Det har den och stolarna är enligt mig och väldigt många alldeles för dåliga till de flesta människor, som ju bara blir längre och längre som någon skrev.

Tur att XC60 finns!!! De stolarna är bra. :D

Audi A6 har utmärkta sportstolar som är väl tilltagna och fantatiskt lårstöd men tyska stolar är mycket fastare vilket många Volvoälskare (inklusive mig) inte riktigt faller i smaken.

Trådskaparen har alldeles rätt enligt mig!

PS. Hoppades på Dynamic-stolarna men vilket skämt.
av Amli
Jag håller med om att stolsdynan är alldeles för kort. Jag kommer från en Audi tidigare med sportstolar och där var stödet avsevärt mycket skönare. Jag har dessutom elstolar och kan inte sänka stolen så mycket som jag önskar.
Men trots detta så sitter jag skönt i bilen. Att avverka 50-60 mil i sträck är inga problem alls (jag är 185 cm)!! Men det skulle kunde vara ytterligare lite bättre om det funnits utdragbart lårstöd...
av Tobbev
supersonic skrev:Även om man älskar Volvo så finns det gränser för hur långt man kan försvara allt och återigen allt, precis som att XC70 inte har några brister. :D Det har den och stolarna är enligt mig och väldigt många alldeles för dåliga till de flesta människor, som ju bara blir längre och längre som någon skrev.
Volvo har så klart brister, precis som alla andra bilar. Dock anser jag inte stolarna vara en stor brist, trots att jag är 196cm lång, och då är ändå min senaste bil 9-5 Aero med Aerostolar.
av hansjkpg
Amli skrev:Jag håller med om att stolsdynan är alldeles för kort. Jag kommer från en Audi tidigare med sportstolar och där var stödet avsevärt mycket skönare. Jag har dessutom elstolar och kan inte sänka stolen så mycket som jag önskar.
Men trots detta så sitter jag skönt i bilen. Att avverka 50-60 mil i sträck är inga problem alls (jag är 185 cm)!! Men det skulle kunde vara ytterligare lite bättre om det funnits utdragbart lårstöd...
.
Det är klart att om du sänker stolen får du ju sämre stöd för låren, MEN jag betvivlar på att du får bra i någon bil om du ska sitta nere på golvet, Jag har ju iofs en s80-99 men den bilen samt saab är dom enda jag tycker jag sitter bra i , Jag är bara 183 då. Kan dom ha förändrat stolarna så mycket?
av Twendor
Min forrige bil V70N-My07 med soverign Hide skinn og sportstoler. Var bedre å sitte i enn alle de bilene jeg har prøvd fra Volvo de siste årene.
Dette ble et problem da jeg skulle bytte, nybilene jeg prøvde var ikke like gode å sitte i.
Heldigvis var Xc60 setene såpass gode at et bilbytte kunne foretas.
Vil bare berømme dem, gode å sitte i og lett å justere sittestilling(har el seter). Men dem kunne med fordel ha vært lengre i sitteputen, jeg har benlengde som person på to meter.
av swemax
V70N stolarna var världsklass för en normalbil imho
V70II stolarna tycker jag känns mycket "billigare" lite Fordkänsla faktiskt men de är fortfarande ganska OK även till 50mila pass fast de är i kortaste laget (190cm) justerbart lårstöd ala BMW, Audi och vissa VW hade varit mums
Har bara provsuttit XC60 och den känns lite mer som V70N
Dynamic stolen har jag också bara provsuttit men jag märker ingen skilnad på lårstödslängden mot vanliga stolen
För de som lagt extra kulor på detta hoppas man ju att det märks vid långkörning

För de som vill prova en riktigt skön stol kan jag rekomendera att provsitta Passat R36 med "stora" stolarna
Grymma inställningsmöjligheter!
av Amli
hansjkpg skrev:
Amli skrev:Jag håller med om att stolsdynan är alldeles för kort. Jag kommer från en Audi tidigare med sportstolar och där var stödet avsevärt mycket skönare. Jag har dessutom elstolar och kan inte sänka stolen så mycket som jag önskar.
.
Det är klart att om du sänker stolen och får du ju sämre stöd för låren, MEN jag betvivlar på att du får bra i någon bil om du ska sitta nere på golvet, Jag har ju iofs en s80-99 men den bilen samt saab är dom enda jag tycker jag sitter bra i , Jag är bara 183 då. Kan dom ha förändrat stolarna så mycket?
Även Saab gör fina stolar, jag har själv ägt en 9-5 Aero för några år sen. Det är ju trots allt smak sak vad man föredrar.
Men när det gäller att sänka stolen och fortfarande ha bra lårstöd var det aldrig några problem på någon av mina andra bilar. Jag hade nog bättre lårstöd i t o m Aeron än i XC70´n, men jag tycker ändå sammantaget att stolen är bättre i XC70. Som det är nu känns det som jag måste ducka lite varje gång jag kollar åt höger för att backspegeln skymmer sikten.

Observera att jag inte tycker stolen är dålig, men den borde med enkla medel kunna bli mycket bättre (för min sitt position...).
Volvo V50 "Mr White"

Ja sådan ska man ju ha 👍

Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]