Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70N 2,4T - 00.

Jag tycker att den svarar lite segt när jag ger full gas. Den dör också en halv sekund när jag trycker ner pedalen innan den kommer så man rycker till i sätet när man skall göra en omkörning bla.

Jag hade tidigare en likadan fast en-01 som tjänstebil och om man jämför dem två så tycker jag att -01:an var lite piggare och svarade mer vid pådrag.

Jag har fått olika tips gasspjället, Magnetventilen.

Är det någon som har en liknande erfarenhet eller inbillar jag mig bara.
Senast redigerad av 2 wmstpau, redigerad totalt 0 gång.
av v70 2,5T - 99
våran s60 2,4T - tillverkad juli-00 utagen -03
är för jädra seg i starten om man gasar " normalt" , gasar man mer så pinnar den iväg lite för mycket .....
ända jag jämför är min V70 2,5T -99
( båda har ju me7 pogramvara samt att cylindervolymen är samma fastän v70:n kallas 2,5T .... va ju först -00 de blev 2,4T)
båda är automat .... s60 är " steptronic"- automat , v70:n är den adaptiva .......

upplever väldig stor skillnad mellan dessa ..... v70:n är mkt piggare på lägre varv/ startsnabbare , medans s60:n verkar seg o slö i början!

s60: n har rullat 3 150 mil

v70:n 12 000 mil
av v70 2,5T - 99
men det är klart ........... ryckigt ska det ju inte gå ??
inte det berömmda gasspjället??
av wmstpau
Jo jag har haft den misstanken ....... men bara man visar sig på volvo kostar det skjortan.

När jag har pratat med dem svarar dem att ... jo visst kom in så för vi göra en felsökning....... kostar runt 800-900 kr bara för att bekräfta felet.

Om jag var helt säker på att det är spjället så visst , men om det nu inte är det känns det meningslöst attt kasta bort nästan 1000 spänn på ingenting.
Användarvisningsbild
av _Rick_
läckage på insugssidan. Visar sig om man provtrycker.

Dålig luftmassemätare

ETM:en (gasspjället)

Turbotrycksreglerventilen (sitter på luftburkens lock med 3 slangar)

---

Min hade läck på insugssidan. Visade sig att det var en slang på intercoolern som inte satt som den skulle. Plus att min magnetventil var kass. Den stod och tickade och slog. Inte helt ovanligt tydligen

magnetventilen kostar ca 500 och den byter du själv.
av apan_jocko
Jag hade liknande problem , då hade det blivit mer eller mindre igenkloggat i luftfiltret ... Så gå det när man parkerar på fel ställe :roll:
Användarvisningsbild
av greeeken
apan_jocko skrev:Jag hade liknande problem , då hade det blivit mer eller mindre igenkloggat i luftfiltret ... Så gå det när man parkerar på fel ställe :roll:

fel ställe????

Nja testa att göra rent gasspjället.
Inte för att ja vet hur men det finns säkert hitech snubbar här som kan förklara hur.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vist är det bra att kolla ETM & vevhusventeletion på en så "gammal" bil. men ett gäck nya mjukvarar kan också göra susen, så ladda i inte efter du gjort rent allt.
av wmstpau
Kan man gå till volvo och be att få en uppgradering av mjukvaran ???
av Noodles
wmstpau skrev:Kan man gå till volvo och be att få en uppgradering av mjukvaran ???
Du lär väl antagligen få betala för det, men nog lär dom väl fixa det allt. :)

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]