Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har varit med om ett brott i tändspolen som gjorde att bilen stannade när den blivit varm (ca 10 min) då lindningen expanderade av värmen men sedan gick att starta efter att bilen blivit kall. Kan meddela att det var småklurit att hitta
Det är ju ett bra läge att felsöka iaf, hade varit värre om den gick att starta direkt igen. Kolla vad som fattas när den inte startar, bränsle eller gnista.
Kolla fördelarlocket också, jag har varit ute för att fukt ställer till det så här.
Fördelarlocket är torrt och fint men det verkar som gnistan försvinner till en del för den tänder bara till emellan när man försöker starta den, bensin får den för det luktar kraftigt om den om man har vevat en stund. Om vi ska tala lite engelska nu emellan, Tändspolen hade före och efter start ingen resistans på Primary sidan fast den borde ha haft 0,8ohm men på Secondary sidan så har den ca 7500ohm vilket är lite utanför värdena när den borde ha 7000 som högst, tycker bara att det är konstit att den inte har nån resistans alls på ena sidan-
Primär och sekundär brukar väl funka bra i sverige? :wink:
Om du med ingen resistans menar oändligt hög (avbrott) så är det ett problem. 7500 på sekundären behöver du inte bekymra dig om, särskilt inte ute i snödrivan. Resistansen kan säkert öka så mycket när det är kallt.
Samma som om du håller ihop kablarna? Då är det låg resistans. Men det brukar visa typ 0,2 Ohm om man håller ihop dem, resistansen i mätkablarna. Ska man vara noga när man mäter låga motstånd ska man göra det och räkna bort kablarna från mätningen.

Kanske är din mätare som är lite okalibrerad, under 1 Ohm är lite på gränsen vad en vanlig multimeter klarar av. Det känns lite osannolikt med kortslutning i spolen...
hej råstedt har du kommit på vad det är för fel har exakt samma fel går i 10 minuter sen går ojämt på 4 burkar sen dör den och svår att starta men varje morgon startar den fint å går sen i 10 minuter sen dö har du fått ordning på din vore glad å få veta felet mvh lennte
Hej, inte har jag fått nån ordning på den än, har inte riktigt haft tid för den nu för den nu när vi äntligen har fått bilisar så nu har det varit isköra som har gällt :twisted: men ska velan börja snart med den igen men om du råkar få nån ordning på din före så skriv så kan jag se om den här råkar ha samma fel som din.
hej har nog gjort allt snart på 850 an varit kontakt med volvo i stockholm dom har inte hört något om detta problem konstigt när så många har liknande trassel med just 850glt 92-93- men nu kan jag starta direkt efter den stanat men går ojämt och inte på alla cylindrar men stannar efter ett tag fortfarande hopplöst tror att det beror bara på kylan
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]