Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
Hej!
Får som en del andra upp SRS-service i displayen, tydligen nått kretsfel enligt koder. En mek. (ej auktoriserad verkstad) sa att när en sån felkod sätts på SRS, så fungerar inte bilens airbags. Är det någon som kan verifiera eller motbevisa detta?
Låter lite konstigt om så är fallet.
Användarvisningsbild
av greeeken
Motörhead skrev:Hej!
Får som en del andra upp SRS-service i displayen, tydligen nått kretsfel enligt koder. En mek. (ej auktoriserad verkstad) sa att när en sån felkod sätts på SRS, så fungerar inte bilens airbags. Är det någon som kan verifiera eller motbevisa detta?
Låter lite konstigt om så är fallet.
Den varnar att nån av alla airbags inte fungerar.
Den som den varnar för fungerar inte. Resten fungerar.
Men det beror på vad den varnar för.
Användarvisningsbild
av CarMan
om en felkod sätts på SRS systemet så stängs hela systemet av
Användarvisningsbild
av CarMan
krets fel, vilken krets pratar vi om? kretskort i srs styrenhet, kretskort i DIM, den elektriska kretsen för HF bältes lås, den elektriska kretsen för HB krock givare ???

det finns ingen felkod som säger krets fel...
av Motörhead
För några veckor sedan fick jag upp på displayen om SRS service. Läste lite här på forumet och åktet till en mekonomen verkstad som läste av koderna (har de inte tyvärr) som indikerade på fel i DIM. Har samtidigt under en längre tid haft problem med att klockan går baklänges (se eget topic). Han nollade koden och sen inget under 2 veckor samtidigt som jag har lött igenom DIM, klockproblemet är borta. I går var vi iväg på en liten resa 28mil ToR. När vi kom hem så stängsde jag av motorn, kom på att jag ville köra ner rutorna för att torka ur kupen och slog på tändningen igen, då dök meddelande upp igen. Förra gången var det precis samma sak, bara längre resa.

Så så länge man har denna SRS-service varning uppe så fungerar inte någon krockkudde?
Användarvisningsbild
av CarMan
nja, tror srs systmet är helt urkopplat om felet påträffas aktivt under testcylekn som systemt gör vid start.
Är inte säker nu, men tror faktiskt att systemet fungerar om felet inte är aktivt vid nästa test, som görs vid nästa start (dock kommer lampan att lysa tills man manuelt raderar felkoderna)

sen tror jag DIM bara är dispalay för klockan, själva klockan sitter väll i CEM
av Motörhead
Tack för svaren! Jag har (som jag tror många andra också) lite svårt att hålla isär alla begrepp. Vad som felat är "instrumenthuset" där hast.m, varväräknare och klocka sitter. Tog ut det och lödde på, dock inte varenda punkt. Sen har iallafall klockan funkat.
Går det att se om SRS-felet har hänt en gång, eller om det är varje gång man startar genom att läsa ut felkoder? Som du säger så lyser ju lampfan hela tiden....funderar på BSR:s felkodsläsare, men det käns lite överkurs för en normal bilägare.
Får ta mig iväg och läsa av igen och be om en lista på felkoderna så kanske ni kan hjälpa mig tyda dem.

EDIT: Vet inte om det hänger ihop med de andra elfelen, men höjdjusteringen för strålkastarna har varit ur funktion nått år också.
Användarvisningsbild
av CarMan
på en 03 ska det inte vara nått problem att se hur många driftcyklar felet varit aktivt m.m. (det går med volvos grejor, vet inte om andra kan se sånt)
av hansjkpg
[quote="Motörhead"]Tack för svaren! Jag har (som jag tror många andra också) lite svårt att hålla isär alla begrepp. Vad som felat är "instrumenthuset" där hast.m, varväräknare och klocka sitter. Tog ut det och lödde på, dock inte varenda punkt. Sen har iallafall klockan funkat.
Går det att se om SRS-felet har hänt en gång, eller om det är varje gång man startar genom att läsa ut felkoder? Som du säger så lyser ju lampfan hela tiden....funderar på BSR:s felkodsläsare, men det käns lite överkurs för en normal bilägare.
Får ta mig iväg och läsa av igen och be om en lista på felkoderna så kanske ni kan hjälpa mig tyda dem.
.
Angånde köp av felläsare , vad betalar du för att läsa av dom hos mekonomen ?? nu ska du läsa en gång till !! snart har den betalat sig :D Dessutom slipper du ovissheten av att inte veta när och hur ofta felkoden sätts .
Användarvisningsbild
av CarMan
varför är det så många som åker till mekonomen o andra bara för att läsa felkoder? Ärdet inte bättre att lämna in bilen för en felsökning o få reda på vad som är fel, samt ett kostnadsförslag på vad det kostar att laga bilen?
(då harn ni ju lämnat över ansvaret till firman, det dom säger är fel, ska då också vare felet)

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]

@unleashFusion det är den jag saknar.

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]