Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Kan bara konstatera att min kollegas V70 från 2002 har skönare skinnstolar än vad jag har i min nya V70 2010, och då har jag ändå dynamic läder, sitsen är för kort för mig som är 190 lång.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja från 2005 o framåt har volvo kortare sits del på sätena.

Vad ska vi på forumet göra åt saken?

Ska vi starta en ny forumsavdelning som heter klagomuren, en som jag slipper läsa? Prova du inte bilen innan du köpte den?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, fast lite förstår jag ändå Gurra82 Jag har haft både V70N och nu två V70II med läderstolar och beställde nu på den senaste "dynamic" då Volvos material hävdar att de passar längre förare bättre. Jag märker dock ingen jätteskillnad även om det är lite bättre då man kommer lite lägre ned. Jag är dock "bara" 186 cm lång och tycker att stolarna funkar kanon då jag kört 90 mil i sträck utan problem. Tyvärr är inte Dynamicstolarna så vanliga på provbilarna så det är inte helt lätt att kolla upp och prova innan. Fast stolarna är ändå i världsklass hur man än vrider och vänder på det tycker jag :)
av Hertz
Carman lägg ner, du är bara för mycket Volvo frälst för att se brister, alla förstår att du jobbar hos en volvoåterförsäljare... Försämringen av sätena är en stor orsak till att många som kanske vill köra volvo väljer att låta bli. Dynamic, "sport" eller vad nu volvo väljer kalla dom är inget annat än en standardstol med lite mer sidostöd. Är man längre, som t.ex. jag, 190cm, är dom inte bra, utan så dåliga så stolarna i V50 kan duga. Höll på att skratta ihjäl mig försäljaren drog valsen om att det inte var sittdynans längd utan lutningen det hängde på. Fungerar kortare körning, men längre, jag då somnar benen...
av Tobbev
Jag är 196cm lång och tycker dynamic-stolarna funkar utmärkt, men då sitter jag med dynan ganska mycket bakåtlutad (vilket är sittpositionen jag alltid har när jag kör bil).

Stolarna i V50 är bra mycket sämre för min del. Där kan jag inte sitta riktigt som jag vill.
Användarvisningsbild
av kave
CarMan skrev:Ja från 2005 o framåt har volvo kortare sits del på sätena.

Ska vi starta en ny forumsavdelning som heter klagomuren, en som jag slipper läsa? Prova du inte bilen innan du köpte den?
Håller med helt och hållet.
Prova bilen innan du köper den.

Jag är jättenöjd med stolarna. 5 timmarspass utan benstreckare fungerar fint för mig iaf.
av borstarmicke
Tyvärr måste jag hålla med om att volvos bästa stolar sitter i min -04 V70R...
Byter vår -08 mot en -10 imorgon, skall bli gott att iaf få dynamicstolarna.

Är själv bara 184cm, så dynlängden duger gott åt mig.
av XCThord
Jag håller med. Stolarna i S80/V70/XC70 är på tok för korta för oss som är lite längre (jag är drygt 1,95). Åker ibland i min brors Kia Ceed, och trots att Volvostolarna på det stora hela är betydligt skönare enligt min mening, är lårstödet för mig (tragiskt nog) lika bra om inte bättre i Kian. (Bortsett från detta är dock komforten under all kritik i Kian.)

Då tycker jag att XC60-stolarna är betydligt skönare. Jag sitter mycket bättre i dessa jämfört med de nya Dynamicstolarna. Ännu bättre är det i förra generationens V70 dock. Körde en Audi Allroad 3,0 TDI för ett antal år sedan och sportstolarna där var grymt bra. Fattar inte varför Volvo inte fixar fram utdragbart lårstöd? Finns säkert flera likt jag som skulle kunna betala några tusenlappar för det.
av Lövet
CarMan skrev:Ja från 2005 o framåt har volvo kortare sits del på sätena.

På 15 minuters provkörning som de flesta ÅF erbjuder så hinner man inte uppfatta hur stolarna är i längden. Information som detta är värdefullt för de som är i stånd att göra ett nyköp.

Jag håller för övrigt helt med att stolarna är för korta och att utdragbart lårstöd hade varit suveränt.
1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]

Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]