Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lilj
jmyren skrev:Aha ok, en fråga bara dubb eller odubbat?

Känns som att jag går ner lite i storlek på vinterhjul

Tack för svaren

/j

Det är lite svårt att svara på. Kör du jätte mycket på is kanske du ska ha dubbat men det som gör störst skillnad är nog vad du har för typ av däck. Minns ett däcktest förra året när det bästa däcket stod still hade det sämsta däcket fortfarande en hastighet på ca 50 km/h. Sen vill jag minnas att nått av dom dåliga däcken var bland dom dyraste också.

Här finns lite däck tester.
http://www.teknikensvarld.se/test_prov/
av UffeXC
DUBB! DUBB! DUBB!
Första uppsättningen vinterdäck till en av mina XC90 var dubbfritt men aldrig mer. Dels är dubbfria mer sajpade vilket gav en vinglig körning tack vare höjden. Min gummihandlare bytte däcken till NOKIA mera stabil europavariant vilket gav fördelar men ändå inte tillräckligt för att ge ordentligt grepp när de blev halt.
Dubben gör nytta när det gäller att få stopp på 2,2 ton tung bil på ett sätt inte dubbfritt kan göra när det är halt ute.
Med halka menar jag inte riktig norrländsk vinter utan halländsk j-a blixthalka.
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]