Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Tobbev skrev:Mina torkare fungerar utmärkt även i -15 grader. Har ni originaltorkarblad?

Lite vätska får man ju ta ibland, men det får man nog med alla bilar när det är svinkallt.

Kör svärfars BMW till jobbet ibland och där är torkarna som ispinnar när det är minusgrader. De gör ingenting. Det är ju dock inte s.k. "flatblade" som det är på Volvon.
När man använder torkare och spolare är mer när det är salt på vägen, m.a.o. ner till 5-6 minus det är då som jag upplever problemet, men mest är det när det snöar och tempen ligger runt noll.
På andra bilar har fenomet med att det som på den gamla typen av torkare bygger upp snö och is på bladet inte varit märkbart, men på V70II verkar problemet komma direkt vid den väderleken.
Efter en liten stund så blir hela rutan randig och i mörker är det väldigt irriterande att torkarna inte håller rutan ren.
Den vädertypen har vi i södra sverige nästan hela vintern.
av Tompak
Henry_Fågeljazz skrev:Min uppfattning är att Fords värmeslingor i framrutan stör sikten vid mörkerkörning. Effekten är särskilt tydlig runt ljuskällor.

/H
Precis, och när rutan blivit lite sliten är det tamejsjutton livsfarligt med en sådan framruta... Finns nog en anledning att inte alla tillverkare har dessa rutor som standard där det är vinterklimat...
av Tobbev
Tompak skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:Min uppfattning är att Fords värmeslingor i framrutan stör sikten vid mörkerkörning. Effekten är särskilt tydlig runt ljuskällor.

/H
Precis, och när rutan blivit lite sliten är det tamejsjutton livsfarligt med en sådan framruta... Finns nog en anledning att inte alla tillverkare har dessa rutor som standard där det är vinterklimat...
Jag har fått berättat för mig att anledningen till att inte Volvo har dessa framrutor är helt enkelt för att det ser "B" ut.
av Bitez
lobbysleeper skrev:Vill inte in i tråden och prata negativa saker (även om jag först trodde ämnet var just det när jag läste rubriken). Kom och tänka på vindrutetorkarna, och de är inte riktigt optimerade för oss i norden.

Främst tänker jag då på att gummit i bladen fryser (eller nåt) och gör att man ibland inte kommer åt vissa delar av rutan, har man dessutom spolat med vätska så fryser den och lämnar smuts man ej kan se genom (nästan trafikfara faktiskt).

Som det är nu i Stockholm med -8 och saltade vägar så stänker det upp en del smuts på rutorna så man behöver spola av dem, kanon då med eluppvärmda spolarmunstycken, men vad gör det när torkarna är som ispinnar och missar delar av rutan :(

Nu har man ju dragit ner torkarna nedanför "motorhuvslinjen" för aerodynamiken o annat, men det utesluter ju all hjälp av varmluften mot rutans insida.

Men kanske några elslingor eller liknande just där torkarbladen vilar så att snö och is smälter bort och bladen är mjuka och följsamma.

Tycker ju Volvo borde märkt problemen själva under testfaserna....
Jag upplevde denna fenomen på väg upp till stöten. Så fort jag passerat uppsala började temp. sjunka och hade två ispinnar till torkare. Först blev jag riktigt riktigt irriterad och tänkte (det här på väg upp) vilken skit, och det här ska vara vinterbilen lämpad för norden!!!! Men efter ngr stopp så märkte jag att jag knappast var ensam om att stanna till i vägkanten och knäcka is från torkarna. Då kan man ju faktiskt inte klanka så mycket, jag menar om hela sverige har problem med is på torkarna under vintertid, och en massa minus grader, så är det ju knappast volvo fenomen! Tyvärr så är man mycket efter det negativa, hela bilens upplevelse kändes ju som skit då torkarna blev till ispinnar. Men efter min resa så har jag en annan uppfattning om volvo. säger bara: GRYMT NÖJD :)))))

God fortsättning :))
Svågern har lånat våran bil och befinner sig just nu i Hede i jämtland, han jobbar på en kraftstation där just nu..
Han noterade -38 i natt när han skulle tillbaka till hotellet, bilen startade utan problem, men var väl en smula seg, plus att kopplingen fastnade längst ner ett par gånger (han fick peta upp den med foten). Men det släppte efter ett par minuters körning.

Så nog funkar våra bilar i Norden! :)
Variosboy skrev:Svågern har lånat våran bil och befinner sig just nu i Hede i jämtland, han jobbar på en kraftstation där just nu..
Han noterade -38 i natt när han skulle tillbaka till hotellet, bilen startade utan problem, men var väl en smula seg, plus att kopplingen fastnade längst ner ett par gånger (han fick peta upp den med foten). Men det släppte efter ett par minuters körning.

Så nog funkar våra bilar i Norden! :)
Det är därför de flesta komponent och biltillverkare kör sina tester i Norrland och i finska Österbotten för att utvärdera funktioner m.m. i kyla och i verkliga förhållande.
Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !