Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Upptäckte idag ett fenomen vad det gäller tankmätaren i min V70 01:a. Parkerade bilen ute igår och skulle köra ner den i garaget förut. Bilen startade inte först. Prova igen och då starta den och dog direkt... Vart mycket fundersam. Ringde en kompis och fråga om han hade några förslag men efter en stund så kom jag att tänka på att på färddatorn stod det att jag skulle komma 80 km innan tanken va tom när jag parkera bilen men när jag kollade idag stod det 20km. Kunde det vara så enkelt som att det är lite torrt i tanken?

Åkte och hämta en dunk i garaget, fyllde i 3,5 l i den och tömde det i bilen. Provade igen och nu starta den. Alltså så va det soppatorsk, men varför? När jag fyllt i 3,5 l i tanken så kollade jag färddatorn igen och då stod det 130km till tom tank. Alltså skulle jag komma drygt 10 mil på 3,5 l, det måste ju vara nån form av rekord i alla fall med en T5:a. Åkte sedan till macken och fyllde på ytterligare 15,5 liter och efter det står nu färddatorn på 300km till tom tank.

Jag har haft det lite i bakhuvet tidigare när man åker att tankmätaren och färddatorn svajar lite mystiskt när man åker. När man startar bilen kan det stå att man kommer tex. 250km till tom tank sen när man åker kan den gå upp till 300km och så kan den hålla på lite upp och ner ibland. Och som det blev nu så kan den stå på en viss km till tom tank när man stänger av bilen sen när man startar igen kan den sjunkit en hel del.

Nån mer som har/haft samma problem? Är det nån givare i tanken som spökar eller någonting annat?
Har inga felkoder som går att se i färddatorn i alla fall. Och snittförbrukningen står på 8,8 l/100km om det har nått med saken att göra...
Användarvisningsbild
av greeeken
GAnska vanligt skulle jag säga.
Speciellt om bilen står i en lutning så kan detta fenomen hända.
HA som regel att inte låta den gå ner till 10 liter eller tills bensinlampan börjar lysa då får du detta fenomen.
av hansjkpg
Jag har haft det lite i bakhuvet tidigare när man åker att tankmätaren och färddatorn svajar lite mystiskt när man åker. När man startar bilen kan det stå att man kommer tex. 250km till tom tank sen när man åker kan den gå upp till 300km och så kan den hålla på lite upp och ner ibland. Och som det blev nu så kan den stå på en viss km till tom tank när man stänger av bilen sen när man startar igen kan den sjunkit en hel del.

Nån mer som har/haft samma problem? Är det nån givare i tanken som spökar eller någonting annat?
Har inga felkoder som går att se i färddatorn i alla fall. Och snittförbrukningen står på 8,8 l/100km om det har nått med saken att göra...[/quote]
.
Att det kan variera hur långt du kan komma på resten av tanken hänger ju ihop med hur du kör, hastigheten för tillfället samt förbrukningen, Har du "rätt" hastighet där bilen drar som minst så kommer du längre, datorn räknar ju om alla siffror allt eftersom, så det kan skilja mycket. När du har så lite bensin kvar i tanken kan det ju påverka hur du står som tidigare nämndes , även att du kanske har fått fukt i tanken = vatten , Kör alltså inte ner tanken så långt. Vidare så finns det nog inga givare som visar 100% rätt så 2% fel är nästan 2 liter fel på en tank(oväsentligt här iofs)
av hansjkpg
.
Att det kan variera hur långt du kan komma på resten av tanken hänger ju ihop med hur du kör, hastigheten för tillfället samt förbrukningen, Har du "rätt" hastighet där bilen drar som minst så kommer du längre, datorn räknar ju om alla siffror allt eftersom, så det kan skilja mycket. När du har så lite bensin kvar i tanken kan det ju påverka hur du står som tidigare nämndes , även att du kanske har fått fukt i tanken = vatten , Kör alltså inte ner tanken så långt. Vidare så finns det nog inga givare som visar 100% rätt så 2% fel är nästan 2 liter fel på en tank(oväsentligt här iofs)[/quote]
.
Kan bara ge ett exempel när jag köpte bilen (s80T6-99) i somras så skulle vi åka till Öland , åkte från Jönköping Hade bensin kvar för 52 mil , När vi hade kört landsvägskörning 1timme , ca 10 mil så kunde jag komma 55 mil på tanken, så mycket kan det alltså skilja på var och hur man kör :shock:
av Jonnybcool
Okey det kan vara så att det skiljer så pass. Jo att det ändrar sig beroende på hur man kör kan jag ju förstå. Men då ska jag hålla mig från att köra ner tills lampan lyser i fortsättningen då.
av hansjkpg
Jonnybcool skrev:Okey det kan vara så att det skiljer så pass. Jo att det ändrar sig beroende på hur man kör kan jag ju förstå. Men då ska jag hålla mig från att köra ner tills lampan lyser i fortsättningen då.
. Kan hjälpa :D , minskar risken för att ev. vatten dras in i systemet också.
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]