Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Tjena!

Ytterligare en fråga gällande service intervall. Jag har sökt på forumet, men detta är en sån där sak som är svår att veta vilka sökord man ska använda så man får upp väldigt mycket träffar.

Jag har dock fått svar på min intitalfråga som gällde hur man gör när servicelampan börjar lysa i förtid. Jag servade min bil för ett år sedan och har bara kört runt 1000 mil. Jag har nu hittat att man då kan välja att göra en "Underhållsservice anpassad" där endast följande punkter ingår:

* Motorolja/filter, byte
* Kupéfilter, byte
* Bromsbelägg, kontroll

Dock är det ju så att min bil är en BiFuel och då blir min fråga ifall någon av CNG-punkterna bör ingå i denna anpassade underhållsservice?

Jag gör alla punkter själv vid service med undantag för just CNG-grejerna. Dessa kräver ju lite specialinstrument och ett specialverktyg för filterbytet så det lämnar jag bort (ännu så länge).

Bilen har nu gått knappt 19000 mil och är en -02. 18000-milaservicen gjordes för drygt ett år sedan och jag tänker mig köra bilen tills den är slut så stämplarna i serviceboken värderar jag till noll (0). :D Jag har också läst det som många originalförespråkare anser, att service skall göras på Bilia för att det är såååååå mycket bättre av olika anledningar. Jag har vägt in detta och gjort mitt val: jag gör så mycket jag kan själv och kommer sedan stå för eventuella konsekvenser av del. Mao behöver ni som känner träffade av detta inte skriva något om detta i denna tråd. :D Frågan handlar bara om ifall några CNG-punkter ska ingå i anpassade underhållservicen.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
Din service lampa tänds adrig i förtid, när den tänds är det dags för service.
Har du kört 999 mil eller mindre kan du göra en anpassad service omd set är ju bra mågna mer srrvice punkter än att kolla bromsar som du rablar upp!) Dock ingår ej kontroll av glapp o bustningar, eller CNG ditaljerna o ej heller cupefilter i en sån där anpassad service.

Har du kört 1000 mil eller mer ska en Underhålls service göras
Det står väl om detta i instruktionsboken om jag inte missminner mig, där framgår när man kan göra en anpassad undershållsservice, respektive när intervalltilläggen ska genomföras. Har för mi om det är mindre än 1000 mil kvar till nästa intervalltillägg när servicelampan tänds så ska intervalltilläget genomföras då servicelampan lyser även om den ex. inte gått 12 000 mil. Är du med vad jag menar? Blev lite surrigt... :D
av Fred
Absolut Martin, det har jag hajjat...men det jag undrade var ifall något gasrelaterat skall utföras när en anpassad underhållsservice görs. Jag har mailat min gasmekaniker på Rejmes i Linköping så får vi se vad han säger.
Fred skrev:Absolut Martin, det har jag hajjat...men det jag undrade var ifall något gasrelaterat skall utföras när en anpassad underhållsservice görs. Jag har mailat min gasmekaniker på Rejmes i Linköping så får vi se vad han säger.
du kan väl posta svaret i tråden! Jag har tolkat det som att gasgrejorna är intervalltillägg vid vissa miltal o kör man kortare så kandet vara aktuellt med en "olje service" där i mellan.
av Fred
Följer upp lite sent:

Svaret från meken på Rejmes var att inget extra skall göras på BiFuel vid en "Underhållsservice anpassad". Det är precis samma som vanliga bensinare.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av hollan
har du volvokort så kan du göra en nice price för 1995:- då kollar dom nästan allt på bilen och olja+filter byts inget på gas sidan kollas sen ingår gastrycks kontroll i alla bas+underhålls servisar är nästan säker på att den ligger med i anpassad med enda igentliga skillnaden mellan anpassad och bas är att kupe filtret inte byts
Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]

Jag har den som förmånsbil. En lrdmp. […]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]