Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yens
I natt har det med skånska mått mätt varit vargavinter, ca -15. Tyvärr verkar jag inte haft glykol ordentligt i bilen. Jag skulle ut en sväng nu på morgonen och efter några minuter märkte jag att fläkten fortfarande bara gav kalluft, trots att termperaturmätaren visade normal arbetstemperatur. En minut senare var tempmätaren i topp, som tur var, så var jag redan på hemväg då, stannade bilen som då kokade vådligt, lät den svalna och körde sista biten hem. När jag kom hem kokade den grymt igen.

Hur skag jag gå tillväga nu? Vad ska jag kolla, vad ska jag åtgärda innan jag kör bilen igen? Vad har troligen gått sönder och måste åtgärdas (ja, jag vet att topplock+topp osv kan ha strukit med, men är det troligt?)

Jag är extremt novis på bilar och alla tips och råd är väldigt välkomna!

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ställ in den så den får tina, starta upp och kolla så du har cirkulation, värme i bilen och varmt i kylet. Har det varit riktigt fruset kan skovelhjulet i vattenpumpen ha fått stryk. Men har du haft iaf lite glykol i brukar det mest bli issörja som stoppar i kyl och värmepaket.
av yens
ok, tack för tips. Problemet är att ställa in den... :-)

Jag har inte direkt några garage till övers... Jag får väl hoppas att det blir varmare snart... Jag tror det kokade bort en hel del vatten också, eller snarare, det måste det ha gjort, jag gissar att jag bör ersätta det innan jag testar igen?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok... ingen du känner som har nån slags uppvärmd lokal? Kanske går med kupevärmare i motorrummet, isolera med filtar så värmen hålls kvar där. Ohc fyll på minst två liter ren glykol, mer om det får plats.

Eller starta upp i korta omgångar, kolla tempmätaren och stäng av och låt värmen sprida sig när det blir för varmt. Men starta inte om slangarna känns hårda/krasar när du klämmer på dem, det är ju det där med vattenpumpen...

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]